نگاهی به شخصیت بی بدیل پیامبر اکرم (ص)

به استناد گفتار پیامبر که فرمود: «ادّبنی ربی فأحسن تادیبی. پروردگارم مرا تادیب کرد و نیکو تادیب کرد.» آن حضرت در سایه تعلیم و تادیب الهی به مقام رسالت بلکه به #مقام_برترین_پیامبر_آسمانی نایل آمد.
بر این اساس حضرت امیر علیه السلام فرمود از هنگامی‌که پیامبر از شیر مادر گرفته شد، خداوند بزرگترین فرشته خود را با او همراه ساخت تا به عنوان معلم ویژه سجایای اخلاقی را به آن حضرت بیاموزد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در سایه چنین تعلیم و تادیبی به پایه‌ای رسید که به او خطاب شد که عالم به یمن وجود او آفریده شده است. #و_لولاک_لما_خلقت_الافلاک
و خداوند از اخلاق او به عنوان اخلاق عظیم یاد کرده #و_إنک_لعلی_خلق_عظیم و به #جان_او_سوگند خورده است و از رحمت، مهربانی و غمخواری او نسبت به مومنان و مسلمانان ستایش کرده و مکرّراً از او خواسته تا برای هدایت‌خواهی کافران بیش از حد خود را به زحمت نیاندازد و از درد جانکاه عدم ایمان آنان خود را در معرض نابودی قرار ندهد.
شدّت #مهرورزی پیامبر نسبت به عموم مردم و حلم و بردباری ایشان کار را تا بدانجا رساند که منافقان از ایشان به عنوان «أذُن» یاد می‌کردند و خداوند در مواردی خود دخالت کرده و مردم را نسبت به رعایت حقوق و ادب در برابر ایشان هشدار داده است.
با چنین مقام والای معنوی و الهی است که خداوند دهها بار از نام رسول خدا در کنار نام خود یاد می‌کند و همگامی با پیامبر را همگامی با خداوند و مخالفت با او را مخالفت با خداوند دانسته است. «و من یطع الرسول فقد اطاع الله» و «من یعص الله و رسوله فقد ضلّ ضلالاً بعیداً»
تا بدانجا که اطاعت و پیروی از پیامبر را نشانه و #شرط_حبّ_الهی معرفی کرده است: «قل ان کنتم تحبّون الله فاتبعونی یحببکم الله». مفهوم این دست از آیات آن است که #پیامبر_تجلیگاه_اراده_الهی_و_تبلور_اسماء_جلالیه_و_جمالیه_خداوند و بازگوکننده اراده و خواست او به شمار می‌رود.
فرمان مؤمنان به مراجعه به پیامبر برای داوری در میان مخاصمات و ضرورت پذیرش بی چون و چرای داوری پیامبر اکرم نیز نشانی دیگر از ارج‌گذاری به مقام ایشان است.
سرانجام بالاترین نقش و جایگاه علمی و معنوی در عرصه دین آگاهی به آن حضرت با آمدن آیه «ما آتیکم الرسول فخذوه و نهاکم عنه فانتهوا» احاله شده است. زیرا بر اساس این آیه تمام آموزه‌های صادر شده از ناحیه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به مثابه آیات قرآن از حجّیت کامل برخوردار شده است.
امام صادق علیه السلام به استناد همین آیه معتقد است که پیامبر اعظم دارای #مقام_تفویض است ؛ یعنی خداوند تشریع بخشی از آموزه‌های دینی را به آن حضرت واگذار کرده است.
افزودن ده رکعت نمازهای روزانه به هفده رکعت، و دستور به کاستن دو رکعت در نمازهای چهارگانه در سفر، افزودن سی و چهار رکعت نمازهای مستحبی در کنار نمازهای واجب، اعلام استحباب روزه ماه شعبان و سه روز هر ماه ، از جمله مواردی است که به اذعان امام صادق در سایه مقام تفویض توسط رسول الله انجام گرفته و از آن جا که این تصمیم‌ها منطبق با خواست الهی بوده، خداوند آنها را تایید کرده است.
#تعظیم_مقام و شخصیّت پیامبر از سوی امامان معصوم برگی دیگر از کتاب زندگی رسول اکرم است که درنگریستن و بازخوانی آن مجالی گسترده را می‌طلبد.
سلسله جنبان امامت شیعه و ابوالائمه یعنی #علی علیه السلام خود را شاگرد و تربیت یافته پیامبر دانسته چنان‌که خطاب به کمیل فرمود: #یا_کمیل_ان_رسول_الله_ادبه_الله_و_هو_ادبنی به خود افتخار می‌کند که از آغاز کودکی بسان شتر بچه‌ای خردسال که به دنبال شیر مادر می‌دود، به دنبال پیامبر، آن معلم الهی و بزرگ دویده و لحظه‌ای از او فاصله نگرفته است.
@dr_alinasiri
www.maref.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAECj_lzpfHKBGLrQWA