نقد شبهه پیرامون کشتی نوح و ویژگی های آن

#نقد_شبهه_پیرامون_کشتی_نوح_و_ویژگی_های_آن

یکی از دوستان فاضل شبهه ذیل را برگرفته از یکی از سایت ها یا گروه های اجتماعی برایم فرستاد تا آن را نقد کنم.

اصل شبهه چنین است:

کشتی نوح   (لطفأ تا آخر بخوانيد)

کَشتی نوح نام یک کشتی در داستان‌های کتب مقدس در دین‌های ابراهیمی است.

بنا بر این داستان‌ها، نوح پیامبر به فرمان خدا این کشتی را ساخت خود، خانواده خود، کسانی که به وی ایمان آورده بودند و نمونه‌ای از هر حیوان را از پیامدهای طوفان نوح نجات دهد.

این داستان در بخش‌های ۶ تا ۹ کتاب پیدایش، اولین کتاب از تورات یهودیان، کتاب مقدس مسیحیان و قرآن سوره‌های ۱۱ و ۷۱ آمده و نسخه‌های دیگری از آن نیز دیگر منابع دیده می‌شود.

بد نیست این داستان رو یه مروری بکنیم.

اطلاعات زیر طبق کتاب های تورات، انجیل و قرآن است.

مدت ساخت کشتی: 120 سال

سن نوح زمان وقوع طوفان: در 600 سالگی

مدت بارندگی: 40 روز و 40 شب

مدت شناور بودن کشتی: 1سال و 2 ماه و 27 روز

علت طوفان: فساد روی زمین

اندازه ی کشتی: ارتفاع 13 متر، طول 137 متر، عرض 22 متر

جنس کشتی: چوب (کوفر)

مسافرین:

17 هزار و 400 عدد پرنده

12 هزار عدد خزنده

9 هزار عدد پستاندار

5 هزار عدد دوزیست

2 میلیون حشره

7 نفر انسان به اضافه خود نوح

(این تعداد جاندار فقط شامل یک جفت از هر نوع جانداری هست که در اون زمان میزیست)

یک تصوری از برخی حیوانات داخل کشتی

غذای مصرفی برای یک جفت فیل در یک سال: 165 تن غذا و 16 تن آب

همچنین برای یک جفت زرافه: 24 تن غذا

یک جفت اسب آبی: 29 تن غذا

یک جفت شیر: 7 تن گوشت (گوشت هایی که تا یک سال فاسد نشن)

(این فقط بر فرض اینکه هیچکدوم تولید مثلی انجام ندن)

سطح آب: 6 متر بالاتر از مرتفع ترین بلندی روی زمین (6 متر بالا تر از اورست)

ارتفاع اورست: 8 کیلومتر و 848 متر

دمای هوا در این ارتفاع: از منفی 35 درجه سانتی گراد تا منفی 14 درجه سانتی گراد

دمای فریزر یخچال خونمون: میانگین منفی 5 درجه سانتی گراد

دمای انجماد آب: 0 درجه سانتی گراد

اکسیژن موجود در این ارتفاع: 73% کمتر از اکسیژن سطح زمین

-بطور مثال یک سال زندگی یک جفت شیر در دمای منفی 35 درجه سانتی گراد !

-کشتی شناور روی آبهای منجمد !

-تنفس 9هزار پستاندار در کنار هم با احتساب کمبود 73% اکسیژن در این ارتفاع نسبت به زمین تمام پستانداران و …)

-از دمای آب و فشار آب و مقدار نور و مخلوط آب شور و شیرین هم بگذریم.

-از بردن حیوانات از سرتاسر زمین به کشتی هم بگذریم.

-از جا دادن حیوانات در کشتی هم بگذریم.

-از درست رفتار نکردن حیوانات با هم هم بگذریم.

-از قضیه های پیش اومدن راجع به فضولاتشون هم بگذریم.

حالا بیاید بچه های خوبی باشیم و فرض کنیم همه اینا شدنی هست و تمام گونه های زیستی اون موقع صحیح و سالم بعد از یک سال به خشکی میشینن.

چه اتفاقی افتاده ؟

-گیاه خواران هیچ گیاهی برای خوردن ندارن

-گوشت خوار ها هیچ حیوانی برای خوردن ندارن

-برای تولید مثل شما به حداقل 50 حیوان نر و ماده نیاز مندید و با فقط یک جفت نسل اون حیوانات از بین خواهد رفت.

حالا نوح وظیفه ی منقرض نشدن نسل انسان رو به عهده پسرانش میذاره

حام و سام و یافث

این 3 تا با زناشون مشغول کار میشن و نتیجه کار این میشه:

اسم فرزندان حام: کوش، نمرود، (جفتشون پسر)

اسم فرزندان سام: عیلام عیلام، آشور، ارفکشاد، لود، آرام (همشون پسر)

اسم فرزندان یافث: جومر، ماجوج، مادای، یاوان، توبال، ماشک، تیراس (همشون پسر)

خب فکر کنم نسل آدمی به بن بست میخوره اینجا مگر اینکه همه پسرای نوح بکر زا بوده باشن.

مقایسه ی کشتی نوح با باغ وحش سن دیگو

باغ وحش: 3 هزار تا حیوون در 1800 هکتار زمین و 500 نفر کارمند

کشتی نوح: 50 هزار تا حیوون در 1 کشتی چوبی و 8 نفر مراقب

مقایسه ی کشتی نوح با کشتی تایتانیک

مدت شناور بودن

تایتانیک: نهایتا یک هفته

نوح: 1سال و 2 ماه و 27 روز

ابعاد

تایتانیک: ارتفاع 53 متر، طول 268 متر، عرض 28 متر

نوح: ارتفاع 13 متر، طول 137 متر، عرض 22 متر

جنس کشتی

تایتانیک: فولاد

نوح: چوب

تعداد مسافرین

تاتانیک: 3 هزار نفرو 547 نفر (انسان) و تداکرات تغذیه اشون برای 2 هفته

نوح: 50 هزار حیوون، 2 میلون حشره، 8 نفر انسان و تداکرات تغذیه ای این تعداد جانور

ساخت توسط

تایتانیک: چندین هزار مهندس و تکنسین

نوح: نوح به همراه خانواده

واقعا این داستان رو مردم باور میکنن ؟

اگر قرار به معجز ه کردن بود که همه این مشکلات رو خدا با معجزه پوشش بده چند تا سوال:

-چه نیازی به کشتی بود ؟

-نمیتونست از همون اول معجزه به کار ببره ؟

-نمیتونست طراحی بهتری تدارک ببینه برای کشتن انسان های مفسد؟

این همه معجزه برای پوشش دادن این همه اشکال ؟

این همه مشکل !

این همه معجزه !

قلبشون رو از کار مینداختی راحت تر نبودی ؟

یا اصلا چرا خلق کردی که بکشی ؟

 

نقد شبهه

شبهه فوق دو بخش اساسی دارد:

ویژگی های کشتی نوح و همراهان آن اعم از انسان و سایر موجودات با حقایق تاریخی یا علمی سازگاری ندارد.
چه نیازی به غرق کردن آدمیان بود و چرا اساساً انسان خلق شد تا این چنین مستحق عقوبت باشد.

ما نقد شبهه را بر اساس این دو محور دنبال خواهیم کرد:

نقد شبهه ناظر به ویژگی های کشتی نوح

در آغاز این شبهه چنین آمده است:

«این داستان در بخش‌های ۶ تا ۹ کتاب پیدایش، اولین کتاب از تورات یهودیان، کتاب مقدس مسیحیان و قرآن سوره‌های ۱۱ و ۷۱ آمده و نسخه‌های دیگری از آن نیز دیگر منابع دیده می‌شود.»

دقت بفرمایید در متن شبهه چنین آمده که داستان نوح و کشتی او در قرآن، تورات یهودیان و انجیل مسیحیان چنین آمده است.

اولاً: کتاب مقدس مسیحیان دارای دو بخش عهد عتیق یا همان تورات و عهد جدید است و در حقیقت در عهد جدید؛ یعنی اناجیل اربعه و نامه های پولس گفتاری در باره داستان نوح وجد ندارد.

به عبارت روش تر، در کتاب مقدس مسیحیان سخنی در باره نوح و کشتی او به میان نیامده و هر چه هست در بخش عهد عتیق یا همات تورات یهودیان است.

این امر نشان می دهد که شبهه کننده اطلاعی از متن کتب ادیان موجود ندارد.

ثانیاً: تمام آن چه که در متن شبهه آمده اعم از زمان ساخت کشتی، عمر نوح در آن دوره، مسافران کشتی نوح و شمار حیوانات، میزان غذای حمل شده برای آنان و نام و چگونگی ادامه حیات فرزندان نوح همگی برگرفته از تورات است.

به عبارت روشن تر؛ با فرض درستی این شبهات و پذیرش مخالفت آنها با واقعیت های علمی و …، هیچ یک از آنها متوجه قرآن نخواهد بود و بلکه شبهاتی است که کتاب مقدس یهود و نصارا را  مورد هدف قرار می دهد نه قرآن را!

ما تورات و انجیل موجود را همان تورات و انجیل نازل شده از آسمان نمی دانیم و معتقدیم اصل این دو کتاب در گذار زمان نابود شده و در دو کتاب موجود تنها بخش هایی از دو کتاب اصلی آمده است.

از این دفاع از محتویات این دو کتاب برای ما ضرورت ندارد و خوب است که بخش اصلی و اساسی شبهه که همان بخش نخست است از پیروان دو دین یهودیت و مسیحیت پرسیده شود.

برای آن که مدعای ما مبنی بر این که قرآن از ذکر این دست از جزئیات به طور کلی سکوت کرده است، به صورت گذار آیات مورد ادعا را مرور  می کنیم:

آیات ناظر به داستان نوح:

داستان نوح به دو صورت اجمال و تفصیل در قرآن بازتاب یافته است.

یک: به صورت اجمالی

از نمونه های بازتاب اجمالی دو آیه ذیل است:

«فَكَذَّبُوهُ فَأَنْجَيْنَاهُ وَالَّذِينَ مَعَهُ فِي الْفُلْكِ وَأَغْرَقْنَا الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآَيَاتِنَا إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا عَمِينَ» (اعراف، 64 )
«فَكَذَّبُوهُ فَنَجَّيْنَاهُ وَمَنْ مَعَهُ فِي الْفُلْكِ وَجَعَلْنَاهُمْ خَلَائِفَ وَأَغْرَقْنَا الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآَيَاتِنَا فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُنْذَرِينَ (یونس، 73 )»
« فَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَوَحْيِنَا فَإِذَا جَاءَ أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ فَاسْلُكْ فِيهَا مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَأَهْلَكَ إِلَّا مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ مِنْهُمْ وَلَا تُخَاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُوا إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ (مومنون، 27 ) فَإِذَا اسْتَوَيْتَ أَنْتَ وَمَنْ مَعَكَ عَلَى الْفُلْكِ فَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي نَجَّانَا مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ( 28 )»

چنان که پیداست در این آیات هیچ سخنی از ویژگی های کشتی نوح و ساکنان آن به میان نیامده است.

دو: به صورت تفصیلی

در دو سوره قرآن داستان نوح به تفشیل آمده است:

سوره هود که آیات آن چنین است:

وَاصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَوَحْيِنَا وَلَا تُخَاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُوا إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ ( 37 )

وَيَصْنَعُ الْفُلْكَ وَكُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلَأٌ مِنْ قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ قَالَ إِنْ تَسْخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنْكُمْ كَمَا تَسْخَرُونَ ( 38 )

فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ يَأْتِيهِ عَذَابٌ يُخْزِيهِ وَيَحِلُّ عَلَيْهِ عَذَابٌ مُقِيمٌ ( 39 )

حَتَّى إِذَا جَاءَ أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ قُلْنَا احْمِلْ فِيهَا مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَأَهْلَكَ إِلَّا مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ وَمَنْ آَمَنَ وَمَا آَمَنَ مَعَهُ إِلَّا قَلِيلٌ ( 40 )

وَقَالَ ارْكَبُوا فِيهَا بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَحِيمٌ ( 41 )

وَهِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ وَنَادَى نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَبْ مَعَنَا وَلَا تَكُنْ مَعَ الْكَافِرِينَ ( 42 )

قَالَ سَآَوِي إِلَى جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاءِ قَالَ لَا عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلَّا مَنْ رَحِمَ وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ ( 43 )

وَقِيلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءَكِ وَيَا سَمَاءُ أَقْلِعِي وَغِيضَ الْمَاءُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ وَقِيلَ بُعْدًا لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ( 44)

سوره نوح

قَالَ رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلًا وَنَهَارًا ( 5 )

فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعَائِي إِلَّا فِرَارًا ( 6 )

وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آَذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَارًا ( 7 )

ثُمَّ إِنِّي دَعَوْتُهُمْ جِهَارًا ( 8 )

ثُمَّ إِنِّي أَعْلَنْتُ لَهُمْ وَأَسْرَرْتُ لَهُمْ إِسْرَارًا ( 9 )

….

وَقَالَ نُوحٌ رَبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا ( 26 )

إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبَادَكَ وَلَا يَلِدُوا إِلَّا فَاجِرًا كَفَّارًا ( 27 )

چنان که از مطالعه آیات مشهود است در آنها هیچ گفتگویی در باره اندازه کشتی نوح، زمان ساخت آن، تعداد و چگونگی سوار کردن حیوانات، شمار آدمیانی که سوار کشتی شدند و …. به میان نیامده است.

اساساً روش قرآن در پرداختن به رخدادهای تاریخی ورود به جزئیات غیر مفید نیست.

این امر را در کتاب «رابطه متقابل کتاب و سنت» به تفصیل آورده ام.

با این حال چگونه در شبهه این گونه القاء می شود که در قرآن این توصیفات آمده و این همه شک و شبهه در باره میزان اعتبار این کتاب آسمانی به مخاطب القاء می شود؟!

آیا مخاطبان این دست از شبهات با آیات قرآن در باره نوح و یا روش قرآن در پرداختن به شبهات آشنایی دارند تا باور آنان به اعتبار قرآن صدمه نخورد؟!

ببینید که کافران و ملحدان و دشمنان باورهای دینی مردم چگونه از جهل و ناآگاهی محخطبان خود برای ترویج اندیشه های ناصواب خود بهره می گیرند؟!

با فرض این که تمام ویژگی های گفته شده برای کشتی نوح، درست و مطابق با واقع باشد، باز شبهه فوق سست و بی اساس است.

زیرا آن چه در متن شبهه فراموش شده اراده قاهر و قدرت بی پایان خداوند است و فراتر از قوانین جاری طبیعی است.

در همین داستان نوح به آیه «و فار التنور» توجه فرمایید!

خدایی که می تواند از یک تنور نان که در آن آتش افروخته می شود، توفانی جهان آسا را جاری کند؛ تنوری که آتش آن با آب هیچ مسانختی ندارد و حجم و اندازه آن با جاری شدن توفان جهانی هیچ سازگاری ندارد، آیا قادر نیست چند حیوان را داخل کشتی اداره کند؟!

 

نقد شبهه دوم:

چه نیازی به غرق کردن آدمیان بود و چرا اساساً انسان خلق شد تا این چنین مستحق عقوبت باشد؟!

نقد شبهه

خداوند جهان را برای رشد و کمال آدمیان آفرید و به انسان عقل به عنوان راهنمای درونی و پیامبران به عنوان راهنمایان بیرونی ارزانی داشت و از او خواست تا بر مدار توحید باوری و اخلاق مداری زندگی کند.

به او اعلام فرمود که بنا ندارد تا در دنیا در کارهای خبط و خطای او دخالت کند و اصل عقوبت را به جهان آخرت موکول می کند، مگر آن که کار خطا و لغزش چنان شدید باشد که دیگر تاخیر عقوبت روا نباشد.

داستان نوح با قومش با تلخی های عجیبی همراه شد.

هیچ پیامبری به میزان عمر طولانی نوح یعنی حدود هزار یا سه هزار سال (با اختلاف موجود در این باره) امت خود را به توحید دعوت نکر و هیچ قومی تا این اندازه بر بت پرستی اصرار نکردند و شمار دین باوران پس از آن همه دعوت تا این اندازه کم نبود.

این ویژگی ها کافی بود که خداوند در طول تاریخ یک بار خشم خود را به جهانیان به تصویر بکشد و به آنان اعلام فرماید که تا این اندازه در برابر خداوند گستاخی نکنند و تا این اندازه بر طبل کفر و شر نکوبند.

نمی دانیم کجای این ماجرا جای شگفتی دارد؟!

کسی که این شبهه را این گونه گستاخانه می پراکند آیا در خانه خود با فرزندان یا در مدرسه با شاگردان خود چگونه عمل می کند؟!

اگر به صورت مکرر فرزند یا شاگرد خود را از کاری که آن را ناروا می انگارد؛ مثل دزدی و قتل و غارت، نهی کند و این نهی و دعوت به ترک خطا هر روزه صبح، ظهر و عصر و به صورت علنی یا پنهانی تکرار شود، آیا او هزار سال با صبر و بردباری هم چنان به دعوت و نهی خود ادامه خواهد داد؟!

تو نگو هزار سال، بگو آیا حاضر است یک ماه این رویه را دنبال کند و سرانجام خشمگین نشود و فرزند یا شاگرد خود را به شدیدترین وجه تنبیه ننماید؟!

بیایید حال و وضع نوح را در دعوت پیوسته مردم به توحید از دریچه آیات ذیل مرور فرمایید:

قَالَ رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلًا وَنَهَارًا ( 5 )

گفت : اى پروردگار من ، من قوم خود را شب و روز دعوت كردم ، ( 5 )

فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعَائِي إِلَّا فِرَارًا ( 6 )

و دعوت من جز به فرارشان نيفزود . ( 6 )

وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آَذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَارًا ( 7 )

و من هر بار كه دعوتشان كردم تا تو آنها را بيامرزى ، انگشتها در گوشهاى خود كردند و جامه در سر كشيدند و پاى فشردند و هر چه بيشتر سركشى كردند . ( 7 )

ثُمَّ إِنِّي دَعَوْتُهُمْ جِهَارًا ( 8 )

پس به آواز بلند دعوتشان كردم . ( 8 )

ثُمَّ إِنِّي أَعْلَنْتُ لَهُمْ وَأَسْرَرْتُ لَهُمْ إِسْرَارًا ( 9 )

باز به آشكار گفتم و در نهان گفتم . ( 9 )

فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا ( 10 )

….

قَالَ نُوحٌ رَبِّ إِنَّهُمْ عَصَوْنِي وَاتَّبَعُوا مَنْ لَمْ يَزِدْهُ مَالُهُ وَوَلَدُهُ إِلَّا خَسَارًا ( 21 )

نوح گفت : اى پروردگار من ، آنها فرمان من نبردند ، و از كسى پيروى كردند كه مال و فرزندش جز به زيانش نيفزود . ( 21 )

وَمَكَرُوا مَكْرًا كُبَّارًا ( 22 )

مكر كردند – مكرى بزرگ . ( 22 )

وَقَالُوا لَا تَذَرُنَّ آَلِهَتَكُمْ وَلَا تَذَرُنَّ وَدًّا وَلَا سُوَاعًا وَلَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ وَنَسْرًا ( 23 )

و گفتند : خدايانتان را وامگذاريد . وَدّ و سُواع و يَغوث و يَعوق و نَسر را ترك مكنيد . ( 23 )

وَقَدْ أَضَلُّوا كَثِيرًا وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا ضَلَالًا ( 24 )

بسيارى را گمراه كردند و تو جز بر گمراهى ستمكاران ميفزاى . ( 24 )

 

از خداوند می طلبم که ما را بیش از پیش با معارف نورانی کتاب خود آشنا سازد و هیچ رخنه ای در جان ما برای تاثیرپذیری از وسوسه های لشکریان ناپاک شیطان باقی نگذارد!

بمنه و کرمه

علی نصیری

7/5/96

 

dr_alinasiri@

www.maref.ir

https://t.me/joinchat/AAAAAEHY4kka_o03mgnGIA

https://t.me/dr_alinasiri