شب قدر ، شب پرده برداری از علم الاهی

مديرگروه آشنايي با قرآن و متون اسلامي دانشگاه معارف اسلامي:
شب قدر سرنوشت آدميان به دور از مفهوم جبر تعيين مي‌شود
خبرگزاري فارس: مديرگروه آشنايي با قرآن و متون اسلامي دانشگاه معارف اسلامي گفت: در شب قدر سرنوشت يك ساله آدميان به دور از مفهوم جبر و با در نظر گرفتن اختيار تعيين مي‌شود.

حجت‌الاسلام دکتر علي نصيري امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در قم، شب‌هاي قدر را ابزاري براي تعالي انسان‌ها معرفي و اظهار داشت: قرآن كريم با عظمت نامنتاهي خود در شب بزرگ قدر بر پيامبراكرم (ص) نازل شده است.
وي تصريح كرد: به بركت نزول قرآن شب قدر بر هزار ماه برتري يافته است و پيامبر مورد سئوال ناتواني از چيستي شب قدر قرار مي‌گيرد.
مديرگروه آشنايي با قرآن و متون اسلامي دانشگاه معارف اسلامي با اشاره به آيات و روايات شب قدر را تعيين‌ كننده سرنوشت عنوان كرد و گفت: بخشي از برنامه مقدر را مي‌توان با دعا و مناجات به درگاه پروردگار دخل و تصرف كرد و به تاثير دلخواه با الحاح و اصرار رساند و بخشي فاقد ظرفيت دخل و تصرف و از مقدرات الهي است.
حجت‌الاسلام دکتر نصيري با بيان اينكه سرنوشت زندگاني آدميان در حوزه اختيار خودشان واقع است گفت: در شب قدر آنچه با علم الهي در حوزه اختيار آدمي و در سرنوشت آدميان ارتباطي تنگاتنگ دارد پرده‌برداري مي‌شود.
وي تاكيد كرد: در تبيين مفاهيم و اعمال شب قدر بايد اهتمام لازم به وجود آيد تا تفكرات نادرست جبر در اذهان بشر رسوخ نكند.
مديرگروه آشنايي با قرآن و متون اسلامي دانشگاه معارف اسلامي اظهار داشت: شب قدر از اهميت والايي برخوردار است به طوري كه ملائكه و فرشتگان در چنين شبي در حال حركت در بين زمين و آسمان به سر مي‌برند و برنامه سالانه بشر را ابلاغ مي‌كنند.
حجت‌الاسلام دکتر نصيري نزول سوره‌اي به نام قدر را ناشي از منزلت شب قدر نزد پروردگار عنوان كرد و بيان داشت: از 114 سوره قرآن يك سوره به نام قدر و در بيان عظمت شبي كه قرآن بر رسول خدا (ص) نازل شده اختصاص يافته است.
وي تصريح كرد: اعمال در شب قدر ثواب 80 سال عبادت را در بردارد و بندگان مي‌توانند با عهد و پيمان با خداوند يك سال از عمر خود را بيمه كنند.
مديرگروه آشنايي با قرآن و متون اسلامي دانشگاه معارف اسلامي با تاكيد بر افزايش جاذبه‌هاي شب قدر مبني بر حضور پر رنگ‌تر جوانان اظهار داشت: در مناطق دورافتاده و روستاهاي محروم در راستاي آگاه‌سازي و آشنايي مردم با مراسمات مذهبي و ديني فعاليت بيشتري از سوي مسئولان را مي‌طلبد.
منبع : خبرگزاری فارس
18 رمضان 1430 / سه شنبه 17 شهريور 1388 / Sep 08 2009