سهم منبرهای وعاظ از مباحث قرآنی رو به کاهش است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تببین شاخصه‌های یک منبر دینی اثرگذار پرداخت و گفت: منبر یک بستر سنتی برای تبلیغ است و از دوره پیامبر(ص) تا کنون دارای کارکردهای مختلفی بوده است.

وی منبر را با وجود اینکه یک رسانه قدیمی محسوب می‌شود بیش از هر تریبونی برای تبلیغ دین مؤثر خواند و گفت: یکی از نکات مثبت منبر، رو در رو صحبت کردن در فضایی معنوی همچون مسجد و حسینیه است که افراد را بیش از پیش تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین افرادی که پای منبر برای شنیدن سخنان وعاظ حاضر می‌شوند با میل قلبی این کار را انجام می‌دهند، بدین جهت از آمادگی بیشتری برای پذیرش برخوردار هستند.

حجت‌الاسلام نصیری بر ضرورت استفاده از مباحث قرآنی در منبرها تأکید کرد و گفت: این امر به مرور زمان رو به کم رنگ شدن گذاشته است در صورتی که پایه تمام مباحث اخلاقی، دینی و تربیتی در قرآن کریم آمده است. همچنین روایات مستند از ائمه اطهار(ع) باید در منبرها بازگو شود.

این کارشناس دینی توجه به مسائل روز را از دیگر مؤلفه‌هایی خواند که وعاظ باید در منبرهای خود مورد توجه قرار دهند و گفت: این امر بدان معنا نیست که وعاظ درگیر مسائل سیاسی محض روز شوند چرا که این عمل خود تأثیر منفی در منبر دارد؛ بلکه عالم دینی باید مباحثی را در منبر بیان کند که با نیاز روز جامعه سنخیت داشته باشد.

حجت‌الاسلام نصیری ادامه داد: نیاز روز جامعه باید بررسی و مطابق با آن در آیات و روایات روش‌های حل مساله احصا شود و در منبرها بیان شود چرا که منبر مکان مناسبی برای طرح این مسائل است و پذیرش و باورپذیری مرم را به دنبال دارد.

وی از جمله مباحثی که بیشتر باید در منبرها دنبال شود را موضوعات مربوط به خانواده برشمرد و گفت: اگر چه مسائل فلسفی و فقهی از اهمیت به سزایی برخوردار است، اما واعظ باید مخاطب خود را بشناسد و درصدد بیان مسائلی باشد که بتواند به وی در زندگی روزمره کمک کند و افراد قادر به هضم و درک آن باشند.

رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد، نحوه سخن گفتن وعاظ در منبرها را از اهمیت به سزایی در جذب مخاطب برخوردار دانست و گفت: بیان شیوا و صمیمی در انتقال مطلب سهم مهمی دارد. همچنین استفاده از تمثیل و شعر می‌تواند در جذب مخاطب به کارشناسان دینی به منظور القای مطلب کمک کند.