پرهیز از شیوه های سلبی و سلیقه ای در عرصه فرهنگ

نصيری اظهار كرد: باتوجه به اين برخوردها و ارتباط‌ها، نهادهای فرهنگی بايد فرهنگ‌سازی كنند و نوع و شيوه ارتباطات افراد به‌ويژه جوانان را تبيين كنند.
دكترنصيری ، استاد دانشگاه : نبايداز شيوه‌های سلبی در برخورد با جوانان استفاده كرد. عضو هيأت علمی دانشگاه علم و صنعت با تأكيد بر پرهيز از شيوه‌های سلبی در نحوه برخورد با جوانان گفت: ما دراين‌باره نمي‌توانيم با ايجاد محدوديت به‌دنبال رسيدن به هدف باشيم بلكه بايد در زمينه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی، ازجمله رابطه پسران و دختران فرهنگ‌سازی كنيم تا جوانان از طريق اين روابط گرفتار آسيب‌های اجتماعی نشوند.
وی با اشاره به اهميت و جايگاه تشكيل كارگاه‌های آموزشی آسيب‌شناسی برای جوانان تصريح كرد: با تشريح آسيب‌ها و تفهيم نوع ارتباط‌ها و بيان تجربيات گذشته و واقعيات موجود مي‌توان به نتايج مطلوبی در نحوه ارتباط جوانان با يكديگر رسيد.
اين استاد دانشگاه افزود: امروزه پديده‌های اجتماعی به گونه‌ای رقم خورده‌اند كه كم‌تر با روش‌های سلبی مي‌توان تأثيرگذار بود و لازم است با روش‌های فرهنگی با چنين موضوع‌هايی روبه‌رو شد.
وی ضمن اشاره به لزوم يكپارچگی همه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی جامعه درباره اتخاذ راهكار و شيوه‌های مشخص و واحد در نحوه برخورد با مسايل اجتماعی و فرهنگی همچون جوانان گفت: بي‌گمان وظيفه هماهنگی بين دستگاه‌ها و نهادهايی كه در مقوله‌های اجتماعی و فرهنگی مشغول هستند بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
نصيری ضمن اشاره به رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر اينكه «وظيفه مهندسی فرهنگی كشور بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است»، تصريح كرد: كار اين مهندسان اندازه گيری و مقدار دادن در حوزه‌های فرهنگی است و حدود،ثغور و اندازه ها را بايد شورای عالی انقلاب فرهنگی تبيين كند.
عضو هيأت علمی دانشگاه علم وصنعت ايران افزود : متأسفانه بسياری از نهادها و دستگاه‌های فرهنگی به شكل سليقه‌ای عمل مي‌كنند و اين زيبنده يك كشور قرآنی و اسلامی نيست كه چند نهاد و وزارت‌خانه نتوانند با هم هماهنگ شوند. وی افزود: ما نه تنها در بحث ارتباطات بلكه در بسياری از موضوع‌های فرهنگی با چالش روبه‌رو هستيم و متأسفانه بسياری از نهادها و دستگاه‌های فرهنگی به شكل سليقه‌ای عمل مي‌كنند و اين زيبنده يك كشور قرآنی و اسلامی نيست كه چند نهاد و وزارت‌خانه نتوانند با هم هماهنگ شوند.
اين استاد دانشگاه تشريح كرد: فلسفه وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت‌دهی به مسايل فرهنگی و تعيين حدود و وظيفه برای دستگاه‌های فرهنگی جامعه است .
وی گفت: به‌عنوان مثال در رابطه با مسأله پوشش و يا موسيقی هنوز نمي‌دانيم كه تكليف چيست و كدام شاخص، رويه و اصل را بايد پياده كنيم و مي‌بينيم كه گاهی با اشكال افراطی و يا تفريطی با اين مقوله‌های فرهنگی برخورد مي‌شود.
استاد دانشگاه علم و صنعت افزود: در جامعه‌ای كه بر مبنای اسلام و باورهای اسلامی شكل گرفته و در رأس آن ولايت فقيه قرار گرفته است؛ در جامعه‌ای كه رهبری مردم را مراجع بر عهده دارند و تفكر و خط‌مشی آنها بر رويه‌های مردم تأثيرگذار است، بدون شك بايد نظرات اين بزرگان به‌عنوان كارشناسان علوم دينی در مباحث فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته و اعمال شود.
وی تأكيد كرد: به‌نظر من شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمينه مباحثی كه حساسيت‌هايی را در بردارد بايد پيش از اينكه قانونی را به تصويب برساند با تعامل با مرجعيت شيعی و در نظر گرفتن نظرات مراجع دست به‌كار شود و بهتر است بدون مشورت با مراجع كاری انجام نشود.
استاد دانشگاه علم وصنعت :  بايد بيش از هر زمان ديگری اعتدال و ميانه‌روی را در حوزه كار فرهنگی وارد كنيم.  نصيری ضمن اشاره به افراط و تفريط كه ممكن است باعث اضمحلال جامعه شود، گفت: عدم رعايت اصل اعتدال باعث به‌وجود آمدن افراط و تفريط مي‌شود و بايد بيش از هر زمان ديگری اعتدال و ميانه‌روی را در حوزه كار فرهنگی وارد كنيم.
وی در پايان اظهار كرد: راهی جز اعتدال و ريشه‌ای بررسی كردن موضوع‌های فرهنگی نداريم و نبايد به برخوردهای فيزيكی دلخوش بود چرا كه امروزه برخوردهای فيزيكی جوابگو نيست و به جز شيوه‌های فرهنگی نمي‌توان گام مؤثری در اين زمينه برداشت و بايد همه نهادهای فرهنگی به‌طور همزمان و يكپارچه و با يك استراتژی واحد عمل كنند و اگر جامعه روزی به يك هم‌گرايی واحد برسد آن‌گاه مي‌توان خوش‌بين بود كه با ابزار فرهنگی و جلب اعتماد عمومی مي‌توان به نتايج مطلوبی در مقوله‌های فرهنگی رسيد.