انتشار کتاب «تفسیر موضوعی قرآن»

با لطف الهی پس از دو سال انتظار، کتاب تفسیر موضوعی قرآن به خامه استاد علی نصیری انتشار یافت.
این کتاب متن درسی دانشگاه ها است که توسط دانشگاه معارف در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

ان شاء الله در فرصت مناسب تفسیر موضوعی نهج البلاغه نیز انتشار یابد.
در تدوین این دو کتاب و نیز کتاب درسنامه اخلاق اسلامی که در حقیقت سه متن ویژه گروه معارف و حاصل تجربه بیش از ده سال خدمت به دانشجویان است، تلاش زیادی صورت گرفته است.
آن چه مهم است رضایت الهی و ولی عصر (ع) و تاثیر مثبت این آثار در محیط های علمی و دانشگاهی است.

در مقدمه این کتاب چنین آمده است:

قرآن را باید تنها نامه پاک و پیراسته خداوند به بشریت دانست که خداوند در آن با زبانی دلنشین و جذاب و با پیامی از سر مهر و منطق با بندگان خود به گفتگو پرداخته و روشنی و تاریکی، هدایت و ضلالت را در آن بازشناسانده و هر چه آن چه زمینه سعادت آدمیان را فراهم آورده یا باعث نگون‏ساری آنان می‏شود را تبیین کرده است.

کتابی از ناحیه خداوندی که همه هستی و انسان را آفریده و به تمام زوایای آشکار و پنهان  عالم خبر دارد و به نیکی می‏داند که رخنه‏های وجود آدمیان در کجاست و آنان از چه زمینه‏ها و بسترها آسیب می‏بینند و  در ورطه هلاکت گرفتار می‏شوند.

قرآن را از این جهت می‏توان به بروشوری تشبیه کرد که کمپانی‏های مختلف به هنگام عرضه کالاهای تولید شده خود در اختیار مصرف کنندگان قرار می‏دهند و تاکید می‏کنند که لازم است پیش از استفاده و گشودن آن کالا، آن بروشور مطالعه شود.

در چنین بروشوری که در حقیقت می‏توان آن را کتابچه راهنمای استفاده بهینه از هر کالا نامید، آسیب‏های آن کالا تذکر داده می‏شود؛ نظیر آن که گفته می‏شود این دستگاه در برابر نور مسقیم خورشید، حرارت، زمین ناصاف، آب و هر گونه مایعات، فراز و فرو جریان برق آسیب پذیر است. نیز قطعات دستگاه به تفکیک معرفی می‏شود، عمر مفید دستگاه و بازه زمانی ضمانت آن کمپانی و در کنار همه اینها چگونگی استفاده از آن تبیین می‏گردد.

پیداست هر چه آن کالا پیچیده‏تر باشد، بروشور حجیم‏تر و مباحث مطرح شده در آن دقیق‏تر می‏شود تا جایی که گاه تذکر داده می‏شود دستگاه بدون حضور کارشناس مربوط باز نشود.

باری، انسان برترین و پیچیده‏ترین کالای کمپانی آفرینش الهی است که حقیقت او پس از گذار هزاران سال از تاریخ ظهور انسان، بر همگان پنهان مانده و به تصریح قرآن از جمله اسراری است که برای آدمیان دست یافتنی نیست.

انسان بدون رهنمون الهی نمی‏تواند به این دست از پرسش‏ها پاسخ دهد:

عالم بر اساس چه نقشه و هدفی و بر اساس چه نظمی آفریده شده است؟
غیر از انسان چه موجودات آشکار و پنهانی در عالم وجود دارند و رابطه و مرتبه انسان با آنان چگونه است؟
رابطه عالم با خالق آن چگونه است و خداوند از چه طریقی با آدمیان به گفتگو می‏پردازد؟
انسان به عنوان موجودی متفکر و مختار برای چه هدفی آفریده شده است؟
چه آسیب‏ها و خطرات انسان را تهدید می‏کند و آدمیان چگونه می‏توانند خود را از غلتیدن در این دست از خطرات برهانند؟
آدمیان بر اساس چه مبانی و قواعدی باید با یکدیگر تعامل کنند و به عبارت روشن‏تر، آیا آنان در انتخاب هر گونه روش زندگی آزاداند؟
فرجام کار جهان و آدمیان چگونه رقم خواهد خورد و نیکوکاران و بدکران چه پایانی خواهند داشت؟

کوشش چند هزار ساله بشر به نیکی نشان داده که عقل و علم انسانی قادر به پاسخ‏گویی به این دست از پرسش‏ها نیست؛ زیرا آنها را باید از نوعی دیگر دانست که با عقل کنکاش‏گر و با سرانگشت حسّ و تجربه فراچنگ نمی‏آید.

باری، تنها راه یافتن پاسخ به این دست از پرسش‏های بسیار مهم رهنمون وحی است؛ یعنی باید خود خداوند که صاحب این عالم و مالک کمپانی آفرینش است و همان کسی است که انسان و عالم را آفریده، لب به سخن گشاید و پرده از اسرار کنار زند.

این کار به کامل‏ترین و جامع‏ترین وجه در قرآن انجام گرفته است؛ از این جهت قرآن خود را کتابی جامع معرفی می‏کند که در آن همه امور تبیین شده و چیزی از نیازهای آدمیان برای راهیابی به سعادت در آن فروگذار نشده است.

اهمیت وجود چنین کتاب آسمانی در دوران ما زمانی آشکار می‏شود که دریابیم جهان گسترده‏ترین تحولات در عرصه علم و دین را تجربه می‏کند. در عرصه علم بسیاری به‏درستی عصر ما را عصر انفجار اطلاعات می نامند؛ دورانی که مرزها و فاصله های طولانی جغرافیایی با کمک ابزارهایی همچون ماهواره و اینترنت به حداقل ممکن کاهش یافته و جهان پهناور دیروز به دهکده و بلکه به تعبییر دیگر اندیش وران به خانه‏ای جهانی تبدیل شده است.

چنان که به اذعان عموم صاحب‏نظران، عصر ما را باید دوران بازگشت به دین و معنویت دانست.؛ زیرا همگان نیک به خاطر دارند که جهان پس از دوران رنسانس و ظهور مدرنیته و با تفوق علم و تجربه با موجی از خدا گریزی روبرو شد و مکاتبی همچون مارکسیسم ، اومانیسم و پوزیتویسم با تمام توان به جنگ ادیان الهی آمدند و در کنار انکار همه مظاهر متافیزیک، دین را افیون ملت‏ها دانستند و نزدیک به چهار سده بر طبل کفر نواخته و پرچم الحاد را بر بام برخی از کشورها برافراشتند.

اما اینک در سایه لطف بیکران الهی، عموم تفکرات الحادی از رونق افتاده و شماری از آنها به تاریخ سپرده شدند و جهان بازگشت به دین و اخلاق را تجربه می‏کند.[1] تاثیر بازگشت به خدا، اخلاق و معنویت را حتی در ده‏ها فیلمی که هالیوود تولید می کند، می‏توان مشاهده کرد به گونه ای که امروزه معنویت و معناگرایی را از شاخصه‏های سینمای امروز می شمارند و آموزه هایی همچون حیات پس از مرگ، حیات برزخی، امکان اِخبار از غیب، ارتباط زندگان با مردگان و به عکس، در این نوع از فیلم ها مورد تاکید قرار می‏گیرد.

اقبال روز افزون مردم به مراکز پرستش اعم از مسجد، کلیسا، کنیسه و معبد و نیز ظهور معنویت های نوگرا که البته با آفاتی روبرو هستند، همگی از موج خدا گروی و آخرت باوری در میان جهانیان حکایت دارد. باری، انسان امروز تشنه حقیقت و معنویت است، با این حال نمی‏داند که کشتی ایمان و باور خود را در ساحل کدام دین و آیین پهلو زند. از این جا می‏توان به اهمیت قرآن به عنوان تنها کتاب آسمانی دست نخورده پی برد که می‏تواند اسلام به عنوان کامل‏ترین دین در میان دوازده دین زنده کنونی دنیا به جهانیان معرفی کند.

به‏رغم برخورداری قرآن از جایگاه رفیع هدایت آدمیان، این کتاب همان گونه که خود اعلام کرده حتی در میان مسلمانان مهجور است[2] و عموماً از آن به هنگام ازدواج، خرید خانه و بر سر گور مردگان برای تبرک و تیمن بهره می‏گیرند. مردم از این جهت بسان بندگانی می‏مانند که نامه مولای خود را بر بالای طاقچه‏ای گذاشته و هر روز در برابر آن کرنش کرده و آن را می‏بوسند، در حالی که در آن اعلام شده که آنان آزاداند و آنان به خود زحمت گشودن آن را نمی‏دهند تا خود را از یوغ بندگی آزاد کنند.

معرفی کتاب حاضر

خوشبختانه در ایران به برکت نهضت اسلامی و خون‏فشانی هزاران شهید، قرآن و مطالعات قرآنی جانی دوباره گرفت که نشانه‏های آن در عرصه‏های آموزشی، پژوهشی و عرصه رسانه برای همگان آشکار است. در این بین   یکی از نشانه‏های اقبال به قرآن را می‏توان قرار گرفتن درس «تفسیر موضوعی قرآن» طی یک دهه گذشته در میان دروس معارف دانشگاهیان دانست. این امر زمینه آشنایی بیشتر دانشجویان با بخشی هر چند محدود از آموزه‏های قرآن را فراهم آورد.

در پی این امر، کتاب‏هایی به عنوان متون درسی فراهم آمد که از جمله آنها می‏توان به کتاب «تفسیر موضوعی قرآن» اشاره کرد که توسط جمعی از قرآن پژوهان از جمله نگارنده این اثر فراهم آمد. با این حال این کتب از جهت فقدان منظومه روشن از معارف قرآن، ضعف پیوند روشمند میان مباحث، فراز و فرود متن به‏خاطر تعدد پدید آورندگان و عدم رعایت فرآیند آموزشی بودن با کاستی‏هایی روبرو هستند.

نگارنده در این کتاب کوشیده تا از این کاستی‏ها بکاهد و کتابی درخور و متناسب با انتظارات محیط‏های آموزشی فراهم آورد. بر این اساس، کتاب در چهار بخش و در دوازده فصل به شرح ذیل سامان یافته است:

در بخش نخست که به شناختنامه قرآن اختصاص دارد، طی چهار فصل شناخت عمومی، شناخت ماهیتی، شناخت تاریخی و شناخت مقایسه‏ای قرآن مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش دوم بخشی از معارف اعتقادی قرآن در سه فصل مورد بررسی قرار گرفته‏ است که عبارتند از: خداشناسی، پیامبر شناسی و معاد شناسی.

بخش سوم به بررسی معارف اخلاقی قرآن اختصاص یافته و در آن طی سه فصل سه مبحث مورد بررسی قرار گرفته‏ است که عبارتند از: شرایط تحقق رستگاری،  پایبندی به رفتار عادلانه و محسنانه و پایبندی به شریعت در کنار دین‏باوری.

در بخش چهارم که ناظر به معارف اجتماعی و علمی قرآن است، دو مبحث حقوق انسان از منظر قرآن و نگاهی به آموزه‏های علمی قرآن بازتاب یافته است.

نکاتی در باره این کتاب

چنان که عناوین فصول کتاب پیداست، در سامان دادن محتوای آن، محورهای ذیل مورد توجه قرار گرفته است:

مهم‏ترین هدفی که از پیش‏بینی درس «تفسیر موضوعی قرآن» باید دنبال گردد، آشنایی بیشتر و عمیق‏تر دانشجویان با ماهیت قرآن و سیر تاریخی آن و نیز تقویت باور آنان به برتری قرآن نسبت با سایر کتب آسمانی است. بخش اول کتاب در پاسخ به این نیاز سامان یافته است.
گرچه ارایه تصویری جامع از آموزه‏ها و معارف قرآن به صدها جلد کتاب نیاز دارد، اما از باب «آب دریا اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید»، کوشش شده نمایی روش از مجموع آموزه‏های قرآن ارایه گردد. بدین منظور انعکاس اهم معارف آیات در هر مبحث مورد توجه قرار گرفته است.
بر اساس رعایت اصل اولویت و میزان اهتمام قرآن به آموزه‏ها مختلف، نظم و پیوند منطی میان مباحث مورد توجه قرار گرفته است. چینش مباحث کتاب پس از مباحث مقدماتی، که از آموزه‏های اعتقادی آغاز شده و به آموزه‏های علمی ختم می‏شود، بر اساس اصل اولویت انجام گرفته است.
با توجه به آن که دانشجویان کتب آموزشی دیگر در زمینه معارف دینی؛ همچون اخلاق اسلامی و اندیشه اسلامی را فرا می‏گیرند، در انعکاس مباحث کوشش شده تا از تکرار پرهیز شده و مباحث نویی ارایه گردد. به عنوان نمونه در بخش آموزه‏های اعتقادی محتوا و رویکردی جدید بازتاب یافته است.
با توجه به گسترش شماری از شبهات که به منظور تخریب جایگاه قرآن انجام می‏گیرد، در این کتاب کوشش شده که نقد شماری از شبهات انعکاس یابد. نقد شبهه ارتداد در مبحث آموزه‏های حقوقی از نمونه‏های آن است.
از نکات مهم که در تدوین کتاب مورد توجه قرار گرفته، با توجه به عنوان «تفسیر موضوعی» رعایت صبغه قرآنی مباحث بوده است. بدین منظور، ضمن پرهیز از طرح مباحث عقلی و حتی روایی، اهم آیات مرتبط با هر موضوع در متن یا در پاورقی کتاب انعکاس یافته و مورد بازکاوی قرار گرفته‏اند.
دغدغه اصلی نگارنده در تدوین این کتاب بازتاب نقش هدایتی و تربیتی قرآن بوده است؛ به این معنا که مخاطبان کتاب در عین آن که در هر مبحث با آموزه‏های بلند قرآن آشنا می‏شوند، پیام انسان ساز و دعوت قرآن برای پیراستن دل و رسیدن به قله کمال را به گوش جان بشنوند.
با توجه به متقضیات کتب آموزشی، اهداف درس، خلاصه، پرسش، پژوهش و معرفی منابع مرتبط در هر فصل از فصول کتاب انعکاس یافته است.

در پایان از خداوند فیض گستر به‏خاطر به فرجام رسیدن این پژوهش سپاس‏گزاری می‏کنم و از ساحت او می‏طلبم که این کتاب زمینه آشنایی عمیق‏تر دانشجویان و طلاب را با قرآن فراهم آورد و در پی آن به ما توفیق پایبندی به آموزه‏های بلند آن را ارزانی دارد.

 

«أَللهُمَّ ارْزُقْنی تِلاوَتَهُ عَلی طاعَتِکَ آناءَ اللّیلِ وَ أَطْرافَ النَّهارِ»

علی نصیری

10/4/1393

قم، موسسه معارف وحی و خرد

[1] . به عنوان نمونه روزنامه تایمز لندن بر اساس تحقیقات گسترده‏ آماری که در سال 1989 انجام داد، اعلام کرد که خدا در حال بازگشت است. ر. ک: عقل و اعتقاد دينی، ص 11.

[2] . « وَقَالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ و پیامبر ‏‏]‏‏خدا[ گفت: «پروردگارا، قوم من این قرآن را رها کردند.» » فرقان، 30.