عرصه حدیث نیازمند به روز رسانی

 دبیر حلقه علمی حدیث دفتر تبلیغات خراسان: خبرگزاری رسا ـ دبیر حلقه علمی حدیث دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت:امروز در عرصه حدیث، نیازمند تصحیح و به روز رسانی فرآورده های نهضت حدیث پژوهی پیشینیان، می باشیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمد الهی خراسانی، دبیرعلمی سومین همایش عرصه ها وحلقه های حدیث پژوهی، امروز، سوم خرداد ماه در جمع خبرنگاران از برگزاری سومین همایش عرصه ها و روش های حدیث پژوهی در مشهد خبر داد و گفت: این همایش پنج شنبه 6 خردادماه ساعت 9 صبح در سالن همایش های دفتر تبلیغات خراسان رضوی برگزار خواهد شد.
وی برگزاری سالانه همایش حدیث پژوهی توجه به ضرورت بازشناسی؛ در مسیر احیای جایگاه حدیث، علوم و معارف حدیثی در حوزه های علمیه برشمرد و اظهار داشت: در این همایش پیام حضرت آیت الله جعفر سبحانی قرائت؛ و حجت الاسلام محمد علی مهدوی راد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی می پردازد و از حجت الاسلام سید علی شهرستانی به پاس نو آوری و نظریه پردازی در عرصه تاریخ پژوهی تقدیر می شود.
دبیر علمی سومین همایش عرصه ها و روش های حدیث پژوهی اظهار داشت: میزگرد تخصصی در خصوص مآخذ و معیارها در تدوین جوامع متقدم حدیثی شیعه با حضور اساتیدی همچون حجت الاسلام رضا مختاری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مجید معارف عضو، هیئت علمی دانشگاه بر گزار می شود.
وی گفت: کتاب‌های درالشیعه فی الحدیث و الرجال، نشاه، و تطوراً ، نوشته حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی و کتاب تدوین الاحادیث عندالشیعه الامامیه، به قلم حجت‌الاسلام محمد علی مهدوی راد و کتاب منع التدوین الحدیث ، نوشته حجت‌الاسلام سید علی شهرستانی، به عنوان جدیدترین کتاب‌های حدیث پژوهی در نمایشگاه تازه های کتب تخصصی تاریخ و علوم حدیث عرضه می شود.
دبیر حلقه علمی حدیث دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: تطبیق و جداسازی احادیث معتبر از نامعتبر، تطبیق با کلام الهی، شرح عالمانه محققانه، پردازش علم رجال و برسی سیر تاریخی صدور حدیث از ضرورت های مطالعات حدیثی معاصر است.
وی در ادامه بیان داشت: در حوزه علوم حدیث و دانش‌های وابسته به آن، رشته های متعددی چون رجال الحدیث، مستندالحدیث و فقه الحدیث شکل گرفته است و به این جهت ابعاد بهره برداری از مجموعه جوامع حدیثی افزون و استوار گشته است. امروز در عرصه حدیث، نیازمند تصحیح و به روز رسانی فرآورده های نهضت حدیث پژوهی پیشینیان، می باشیم.
حجت الاسلام الهی خراسانی گفت: معاونت گروه قرآن وحدیث دفتر تبلیغات اسلامی، در مسیر توسعه، تعمیم و آموزش در عرصه حدیث پژوهی تمهیداتی در نظر گرفته است. ضرورت واولویت های ساحت حدیث پژوهی، به ارائه آموزش های پویا و توانمند نیازمند است و این امر با بوجود آمدن برنامه های درسی مناسب و هدفمند محقق می شود.
وی در ادامه گفت: حلقه های علمی قرآن وحدیث، با هدف توسعه و ترویج پژوهش های نوآمد دینی و برگزاری همایش ونشست های ویژه با موضوعات جریان ساز بوجود آمده است.
این مسؤول حوزوی در ادامه بیان کرد: هدف از تشکیل حلقه های علمی شناسایی دانش پژوهان مستعد حوزه و ایجاد فضای کارگاهی، فراگیری دانش ها و مهارت های پژوهش می باشد. اعضای حلقه های علمی بر اساس توانایی علمی وتحصیلی علوم اسلامی در حوزه های علمیه ، حضور فعال در برنامه های حلقه علمی و تدوین حداقل یک مقاله پژوهشی (در هر سه ماه)؛ گزینش شده اند. یکی از نقاط قوت حلقه های دینی امکان نشر اندوخته های اعضا پس از طرح در حلقه های علمی و انجام اصلاحات می باشد.
وی گفت: جهت احیای جایگاه حدیث در حوزه های علمیه نباید از همگامی و هم پوشی علوم حدیث با معارف حدیثی غافل بود. هرگاه تنها به یکی از این دو امر پرداخته شود، مشکلاتی در بدنه تمدن اسلامی و رشد علوم و معارف اسلامی متبلور می شود. در حلقه های علمی حدیث، توجه ویژه ای به طور پیوسته به علوم ومعارف حدیثی می شود و نوشتار های دانش پژوهان در پدید آمدن کتب حدیثی بسیار مؤثر خواهد بود.
حجت الاسلام الهی خراسانی در ادامه بیان کرد: در سالهای اخیر دیداری های علمی با مراجع و علما در خصوص مباحث و معارف حدیثی صورت گرفته است و نشست های ویژه ای با حضور اساتید باتجربه همچون حجت الاسلام محمد حکیمی و حجت الاسلام علی نصیری و استاد رضا برنجکار، با عناوین آسیب شناسی منبع حدیث، مبانی اعتبار حدیث، ساختار دانش های حدیثی، کارکرد حدیث در مباحث اعتقادی و سلسله نشست های ویژه اخباریون بر گزار شده است. برخی از مقالاتی که نوشته شده است پیرامون عناوینی همچون در آمدی بر فلسفه علوم و حدیث، نقش حدیث در عرفان اسلامی، تأملی از حجیت خبر واحد در اعتقادات می باشد و تدوین بانک موضوعات و مقالات حدیث پژوهی با بیش از 100 عنوان توسط حلقه های علمی پدید آمده است.
وی با توجه به نیاز جامعه و مطرح شدن احادیث در سطح جامعه بیان کرد:احیای جایگاه حدیث در تمدن اسلامی و جامعه ایمانی وابسطه به جایگاه اسلامی در حوزه های علمیه می باشد و تا زمانی که حدیث در علوم و مفاهیم دینی جایگاه شایسته خود را پیدا نکند نمی تواند پاسخگوی نیاز جامعه اسلامی باشد.
این مسؤول فرهنگی در ادامه تاکید کرد: آگاهی بخشی نسبت به ضرورت ورود به عرصه های حدیث پژوهی توسط علما، مدرسان و طلاب حوزه های علمیه باید صورت بگیرد. اگر حوز های علمه و طلاب فرارتر از میزان محدود درس های حوزوی، به احادیث بپردازند، رویکرد ویژه ای در دانشها و معارف علوم حدیثی پدید خواهد آمد و به دنبال آن جایگاه احادیث در جامعه احیا می شود اما متاسفانه آنطور که شایسته است بعد از انقلاب به میراث علمی و معنوی حدیث پرداخته نشه است.
وی تصریح کرد: موسسه دارالحدیث نقش تاثیر گذاری در تدوین جوامع حدیثی داشته است و تنها مؤسسه ای است که در جهان تشییع به طور متمرکز و همه جانبه به پژوهش در علوم و معارف حدیثی می پردازد.
حجت الاسلام الهی خراسانی در ادامه بیان کرد: بر این باوریم که بهره برداری از روایات نباید فقط به طور خاص در مؤسسات صورت بگیرد بلکه باید حوزه های علمیه درگیر کار با روایات، در زمینه عقاید و احکام بشوند.
وی با توجه به وجود احادیث جعلی گفت: احادیث و روایات از دو جنبه سهل انگاری وبی توجهی، متحمل ضربه هایی شده اند، به همان مقدار که سهل انگاری مخرب بوده است بی توجهی نیز مخرب بوده و یکی از روش های برون رفت از این مسأله توجه به روش های علمی از حیث اعتبار، در برخورد با روایات و احادیث است./ 932/پ201/ص
منبع   : خبرگزاری رسا
سرویس : استان ها کد خبر :82617   –  زمان مخابره: 10:19 – 4/3/1389 9 – 4/3/1389