ده نکته کلیدی در ترسیم رابطه دو جنس مخالف

حجت الاسلام دکتر علی نصیری در کارگاه آزاد اندیشی که در تاریخ پانزدهم اسفند ماه 1396 در دانشگاه آزاد بوشهر برگزار شد، مباحثی را در ترسیم هندسه رابطه دو جنس مخالف ارایه کرد که تبیین ده نکته کلیدی از جمله آنها بوده است:

۱. وجود میل به جنس مخالف مطابق با تکوین و اراده الهی و در صورت طبیعی بودن علامت سلامت فکری و جسمی فرد است.

۲. رخوت و بی میلی جنسی و بی رغبتی به جنس مخالف که به آن خمود گفته می شود، حکایت از نوعی آسیب روحی و جسمی دارد؛ چنان که افراط در این عرصه که به آن شره یا زن بارگی گفته می شود، خود نوعی بیماری است که در هر دو حالت نیازمند درمان است.

۴. آزاد گذاشتن مرزهای ارتباط میان دو جنس مخالف آن گونه که در غرب متداول است، قطعا خطا بوده و افزون بر زیان های معنوی و اخروی بنیاد خانواده را بر باد می دهد.

به همین میزان سخت گیری بیجا و مرزبندی و دیوار کشی و حبس زنان و دختران در خانه رفتاری افراطی بوده و باعث ستم به آنان و محروم ساختن از بسیاری از حقوق اجتماعی می شود.

۵. میزان در چگونگی تعامل میان دو جنس مخالف را می توان از قران الهام گرفت.

خداوند در داستان برخورد موسی (ع) با دختران شعیب (ع) نشان داد که دختران جوان می توانند در بیرون خانه به تمشیت امور بپردازند و گاه با مرد جوانی به گفتگو بپردازند.

اما در عین حال با آوردن جمله « جاءت احداهما تمشی علی استحیاء» بر این نکته تاکید فرمود که مشی زنان در جامعه باید هماره همراه با حفظ عفت، حیا و آزرم باشد.

۶. پدید آمدن جذبه عاطفی و جنسی نسبت به جنس مخالف و با عمیق شدن آن، ظهور پدیده عشق می تواند جزو امور طبیعی تلقی شود که می تواند به تمهید ازدواج بیانجامد.

۷. عشق به جنس مخالف که گاه از آن به عشق مجازی تعبیر می شود، در نخستین مرحله باید صادقانه باشد؛ یعنی هدف اصلی آن وصال محبوب بر اساس سنت ازدواج باشد و اگر از طرف هر یک از دو طرف پسر و دختر به هدف سرخوشی، لذت های آنی، خوش گذرانی، تحصیل تجربه های ناپاک جنسی و … انجام گیرد، ممنوع بوده و نگونساری اخروی و تباهی دنیوی را در پی می آورد.

۸. در عشق های مجازی با فرض وجود صداقت و امانت لازم است یکی از افراد خانواده طرفین از دیدارها و نشست و برخاست های آنان اطلاع داشته باشد تا خطری متوجه آنان نباشد.

۹. در دوران پدید آمدن عشق به طرف مقابل هر گونه دیدار و نشست و برخاست باید تنها به هدف آشنایی بیشتر با روحیات اخلاقی و رفتاری و اندیشه های طرف مقابل انجام گیرد و بدور از هر گونه همراهی و اختلاط همراه با شائبه گناه باشد.

۱۰. به رغم وجود صداقت و امانت در عشق مجازی و پرهیز از درغلتیدن در گناه، هم چنان این دست از عشق ها در معرض آفت و آسیب قرار دارند.

احتمال در افتادن ناخواسته در گناه و آلودگی جنسی، احتمال پدید آمدن موانع در تحقق ازدواج نظیر مسافرت، مخالفت والدین، بی وفایی طرف مقابل و … از جمله آنهاست که پیامدهای بس تلخی را به همراه دارد.

نیچه از نمونه های تلخ و شهریار از نمونه های با فرجام نیک است.

باید پذیرفت که راهی است بس پر خطر

بهترین راه حل کوتاه کردن دوران عشق و علاقه و منتهی ساختن آن به عقد و ازدواج است.

🔹 بخشی از مباحث طرح شده در زمینه رابطه میان دو جنس مخالف

مطلب ارسالی پیشین بخش اندکی از مباحث امروز است که در جلسه کرسی ارایه شد.

محورهای سخن این ناچیز به شرح ذیل بوده است:

۱. مباحث مقدماتی

۲. مفهوم رابطه دو جنس مخالف

۳. انواع پنجگانه رابطه دو جنس مخالف

۴. معیار دین و عقل در داوری در زمینه انواع رابطه

۵. داوری در باره پنج نوع رابطه بر مبنای دین، عقل و تجربه

 

🔹برای رابطه میان دختران و پسران پنج نوع ترسیم شد:

۱. رابطه و تعاطی علمی؛ نظیر رابطه دو همکار مرد و زن استاد

۲. رابطه و تعاطی اجتماعی؛ نظیر رابطه دو کارمند مرد و زن در محل کار

۳. رابطه عفیفانه، عاشقانه و مقدمه ساز ازدواج

۴. رابطه عاطفی؛ نظیر پناه آوردن دختری که مورد بی مهری والدین قرار گرفته به پسری بیگانه.

۵. رابطه جنسی که بر مبنای لذت و نیاز غریزی شکل می گیرد و گفتگوی جنسی تا مرحله رابطه پر خطر را در بر می گیرد.

بر اساس معیار دینی روابط سه نوع اول مادامی که بر مدار عفت، پاکی، صداقت و امانت باشد و زمینه ساز آسیب های رفتاری و روحی نشود، منعی ندارد.

هر چند رابطه از نوع سوم؛ یعنی عشق مجازی اگر منتهی به ازدواج نشود، می تواند آسیب هایی همچون افسردگی و یا خودکشی را به همراه داشته باشد.

رابطه از نوع چهارم و پنجم یعنی رابطه عاطفی و جنسی قطعا مردود است و افزون بر دین، عقل فطری و تجربه های موجود بشری به زیان آور بودن آن حکم می کنند.

تباهی اخروی، تاریکی روحی و معنوی، در غلتیدن در گناه و محروم شدن از فیض بندگی و فروپاشی نظام خانواده از جمله پیامدهای آن است.

dr_alinasiri@