گزارشی از یکسال فعالیت کانال استاد علی نصیری

سال گذشته به لطف الهی در بیست و پنجم اسفندماه ۱۳۹۵ این کانال راه اندازی شد.

در این یک سال به توفیق الهی مطالب بسیاری که ظاهراً از چند هزار گذشت، بازتاب داده شد و کوشیدیم در ارتقای علمی، معنوی و آگاهی همراهان مکرم نقشی هر چند خرد داشته باشیم.

به رغم اشتغالات مختلف با عنایت الهی از هر فرصتی برای بازتاب مطالب مختلف بهره گرفتیم و به پرسش های مختلف دوستان پاسخ دادیم.

امیدوارم این تلاش مورد رضایت الهی قرار گرفته باشد و امید آن که بتوانیم در ادامه راه از عهده مسئولیت خود در این زمینه برآییم.

از دوستان و همراهان معزز انتظار می رود که در معرفی کانال ما را یاری رسانند.

بخشی از سخن آغازین که در سال گذشته در کانال بازتاب داده شد را مجددا عنایت فرمایید:

 

سخن آغازین

بسم الله الرحمن الرحیم

رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا (اسراء، 80)

خدا را شاکریم که ما را در دورانی قرار داد که بزرگترین تحولات در عرصه های مختلف به ویژه در زمینه تعامل، ارتباط و رسانه در آن محقق شده است؛ دورانی که از آن به عصر دهکده جهانی یاد می شود.

به اذعان بسیاری از صاحب نظران میزان شتاب تحولات در پنجاه سال اخیر با همه تحولات چند هزار ساله بشر برابری می کند.

تصور تحقق چنین تحولات چشمگیر حتی در ذهن نواندیشان عرصه مدرنیته راه نیافت.

ما خود که قریب به سه دهه مستمر از رایانه و امکانات آن بهره می گرفتیم و هر روز با آمدن برنامه و نرم افزارهای جدید خوشحال تر از روز قبل بودیم، با پدید آمدن اینترنت و هموار شدن فضای سایبری بسیار مشعوف شدیم.

زیرا از طریق اینترنت توانستیم به سرعت برق و باد از تمام اخبار جهان به فراخور توان خود باخبر شویم و با استفاده از غول های جستجوگری همچون گوگل قادر شدیم که در باره هر موضوعی به کاوش بپردازیم؛ چنان که از رهگذر ایمیل قدرت انتقال پیام ها و اطلاعات را به کف آوردیم.

ولی هنوز باورمان نمی شد که تحولات مهم تری در پیش است؛

آری، فراهم شدن بستر فضای مجازی به ویژه با بسترهایی همچون فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، واتس آپ،  تلگرام و … حقیقتاً دنیای جدید، گسترده و پر رمز و رازی را در برابر ما گشوده است.

شگفت آور تر آن که رشد سریع فن آوری تلفن همراه و هماهنگ شدن آن با نیازهای عرصه مجازی، چنان فضای گسترده ای را فراهم آورده که روزگار ما را باید روزگار صفحات موبایل و لب تاپ نامید.

دیگر سرها و چهره های ما رو در روی هم قرار ندارد؛ چنان که وقت چندانی برای درنگریستن در زمان و آسمان نداریم.

دیگر روزنامه، رادیو، تلویزیون، وبگاه های خبری حتی کتاب آن حال و هوای گذشته و آن شور و شیدایی سابق را ندارند؛ زیرا پیش از آن که نیاز باشد کسی صفحه روزنامه را باز کند یا پیچ رادیو و تلویزیون را بگشاید یا به خود زحمت خریدن و خواندن روزنامه را بدهد، با مراجعه ساده به صفحه موبایل از تمام اخبار و گزارش ها اطلاع حاصل می کند.

تازه به اخباری دسترسی دارد که عموماً به خاطر صلاح و مصلحت های سیاسیِ دولت ها از مبادی رسمی قابل شنیدن نیست!

از فیلم ها و کلیپ هایی مطلع می شود که پخش آن در فضای عمومی جرمی سنگین محسوب می گردد.

راستی با این حال و هوا دیگر چه سر و سرّی برای کسی باقی مانده است؟!

خدا می داند که این سیمرغ بلند پرواز و سیری ناپذیرِ مدرنیته ما را به کدام قله قاف کجا آباد  یا ناکجا آباد خواهد رساند!!

آن چه بیش از هر چیز دیگر باید بدان توجه کرد باور به این نکته است که شمشیر فضای سایبری و فضای مجازی دو لبه است: هم می تواند ریشه همه باورها، ارزش ها و هنجارها را از بیخ و بن برکند و هم می تواند به خدمت آنها درآید.

به ویژه آن که بیشترین حرص و شیدایی نسبت به این پدیده شگفت آور از آنِ نوجوانان و جوانان است؛ یعنی کسانی که از بیشترین تاثیرپذیری برخوردارند.

از این جهت بار سنگین مسؤلیت بر دوش کسانی قرار دارد که خود را سنگربان دین می دانند و معتقداند که باید با تمام توان و توشه از سنگرهای اعتقادی و اخلاقی دین دفاع کرد؛ هم دین را درست و محبوب دل ها شناسانند و هم در برابر هجمه و هجوم های مغرضانه بدخواهان پاسخ و رهنمون کارآمد ارایه کرد.

بر اساس شناخت و باور چنین مسؤلیتی است که این ناچیز در چند سال اخیر با تشکیل موسسه «معارف وحی و خرد» و از طریق سایت www.maref.ir   و از رهگذر راه اندازی گروه در واتس آپ و تلگرام با نام «معارف وحی و خرد» و اینک با راه اندازی این کانال کوشیدم خدمتی اندک در این زمینه داشته باشم.

dr_alinasiri@