آیا حجاب تنها به مسلمانان اختصاص دارد؟

ماجرای حذف تصاویر زنان از نگاه یهودیان ارتدوکس که بارها اتفاق افتاده و اخبار آن در رسانه ها بازتاب گسترده یافته، نشان می دهد که حداقل سه هزار سال پیش از اسلام در دین یهود حجاب مورد تاکید بوده است.

کسانی که تصاویر زنان را سانسور می کنند، معتقداند طبق آموزه های کتاب مقدس انتشار عکس زنان را ناروا می دانند. حذف تصویر هیلاری کلینتون در تصویر اتاق عملیات کاخ سفید برای ترور اسامه بن لادن از آن جمله است.

متن ذیل را به عنوان سند برای عزیزان همراه بازتاب می دهم:

جنجال حذف تصاویر زنان از یک عکس+ سند

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۴

در اقدامی که در رسانه‌ها بسیار جنجال برانگیز شده، روزنامه “هامُدیا” در عکسی که منتشر کرده، تصویر زنانی را در طول راهپیمایی در پاریس در صف نخست در کنار فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه حرکت می‌کردند، حذف کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در این عکس، تصویر مرکل در کنار اولاند و همچنین تصویر “آن ایدالگو”، شهردار پاریس که دست در دست ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا حرکت می‌کرد حذف شده است. این عکس به گونه‌ای بریده شده که تصویر “فدریکا موگرینی”، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حذف شده و تنها یک دست او در تصویر پیداست.

برخی محافظه‌کاران در اسرائیل به قوانین سخت‌گیرانه‌ای پایبندند. این بخش از جامعه اسرائیل خواهان تفکیک جنسیتی در بیمارستان‌ها و حتی گورستان‌ها هستند و با انتشار تصاویر زنان مخالفند. از همین رو در بیت المقدس همواره پوسترهای تبلیغاتی با تصاویر زنان را پاره می‌شوند.

مورد مشابه در این زمینه انتشار تصاویر باراک اوباما و مقام‌های ارشد آمریکا در کاخ سفید و در عصر روز یکم ماه می‌۲۰۱۱ به‌هنگام تماشای تصاویر زنده عملیات کشته شدن اسامه بن‌لادن رهبر القاعده است. یک هفته‌ نامه محافظه‌کار یهودی که در آمریکا منتشر می‌شود تصویر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده را حذف کرد و به دلیل این تغییر مورد انتقاد کاخ سفید قرار گرفت.»

این هم متن خبر مربوط به خانم هیلاری کلینتون

عکس آنلاین / روشن نوروزی: عکس پته سوزا (Pete Souza) از اوباما و تیم امنیت ملی آمریکا، به شدت در هفته‌های گذشته معروف شده است.

بنابراین بعید بنظر می‌رسید که هیچ رسانه مطرحی جرات تغییر یا دستکاری عکس را در هر شرایطی داشته باشد. اما این دقیقا همان کاری است که یک هفته‌نامه انجام داد.

اتاق خواب بسرانه سفيد ومشكى , براي اتاق بچه که پرده اتاق زمينه سفيد و باربي زرد و قرمز دارد چه رنگي مناسب است

هفته نامه صایتونگ که متعلق به یهودیان بنیادگرای حصیدی مقیم نیویورک است، سیاستی مبنی بر عدم انتشار تصاویر زنان دارد. بر همین اساس این نشریه تصمیم گرفت تا عکس هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه و و آدری تامسون یکی از اعضای کمیسیون ضد تروریسم را با فتوشاپ دستکاری و آنها را از عکس حذف کند.

این عکس همراه با یک نوشته‌ی یک خطی روی صفحه فلیکر کاخ سفید منتشر شد: ” تحت هیچ شرایطی نباید این تصویر دستکاری شود.”

پس از اینکه تصویر دستکاری شده در طی این هفته در سایتهای مختلف اینترنتی منتشر شد، هفته‌‌نامه یک بیانیه عذرخواهی درباره این اتفاق منتشر ساخت.

در این بیانیه نوشته شده است: “ما بر اساس باورهای مذهبی‌مان، از انتشار تصاویر زنان خودداری می‌کنیم. این مساله بهیچ عنوان به این معنا نیست که آنان در وضعیت پایینتری قرار دارند. ما مجاز به انتشار تصاویر زنان نیستیم و اگر این موضوع سبب رنجش زنی شده است پوزش می‌خواهیم. بدون شک این خواسته ما نبوده است. در صورتی که کار ما اهانت‌آمیز تلقی شده است، پوزش می‌خواهیم.”

این هفته نامه توضیح داده است که چاپ نکردن عکس زنان خط مشی این هفته نامه است که از سوی شورای روحانیون یهودی تعیین شده است و خوانندگان این نشریه بر این عقیده اند که “زنان باید برای آنچه هستند ستایش شوند و نه برای شکل ظاهری شان”.

به این جمله این هفته نامه توجه فرمایید:

« ما بر اساس باورهای مذهبی‌مان، از انتشار تصاویر زنان خودداری می‌کنیم … ما مجاز به انتشار تصاویر زنان نیستیم.»

تاکید این ناچیز بر این نکته است:

اگر حجاب مورد تاکید دینی همچون یهودیت است تازه آن هم با آن شدت که حاضر به انتشار تصاویر زنان نیستند، چگونه در فضای رسانه های بین المللی ما مسلمانان را به خاطر تاکید بر حجاب که حذف تصاویر زنان با پوشش طبیعی جزو موارد آن نیست، مورد انتقاد قرار می دهند؟!

dr_alinasiri@