چرا تولیدات داخلی علم دردی را دوا نمی کند؟!

رئیس موسسه معارف وحی و خرد در گفت وگو با شبستان: 
چرا تولیدات داخلی علم دردی را دوا نمی کند؟!/عواقب خواب سنگین روح مطالعه برای جامعه!
خبرگزاری شبستان: امروز فضای مدرک در کشور ما حاکم است که علاوه بر دانشگاه، در حوزه علمیه نیز رواج پیدا کرده، لذا تنها علم برای علم در حال تولید است و مقدمه ای برای اهداف بلندتر و والاتر نمی شود و تنها ثمره اش بیکاری است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی نصیری، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه و رئیس موسسه معارف وحی و خرد به مناسبت فرا رسیدن هفتم دی ماه، سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی، در گفت وگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه سوادآموزی را به دو بخش اصلی می توان تقسیم بندی کرد، اظهار کرد: این دو بخش شامل بیسوادی محض و کم سوادی است که در دوره پهلوی افرادی را که به اکابر می رفتند، دارای سواد کمی تلقی می کردند.

وی با اشاره به اینکه بیسوادی محض باید با آموزش های لازم مرتفع شود، افزود: کم سوادی خود یک آسیب است و برای چنین افرادی با ایجاد انگیزش هایی باید زمینه گذراندن مدارج تحصیلی در دوران مختلف نوجوانی، جوانانی و میان سالی را فراهم کنیم تا به دوره متوسطه، دانشگاه و … برسند و در این تقسیم بندی ها نیز افرادی که دارای سواد قابل قبولی هستند، باید جداگانه بررسی شوند.

نصیری با اشاره به اینکه سیر مطالعه و توسعه آگاهی نیز در کشور برای تحقق فرهنگسازی های لازم، باید تقسیم بندی شود تا مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: در دانشگاه، علوم و دانش هایی متعارف را مورد مطالعه قرار می دهند که حتی گاه جنبه صوری پیدا می کند و نمی توان روی بعد فرهنگ سازی آنها تمرکزی داشت.

روح مطالعه خفته است
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه با اشاره به اینکه مطالعه را باید در میان افراد با سواد متوسط تا افراد با سواد قابل قبول رواج دهیم، گفت: باید بستر مطالعه، کنجکاوی و واکاوی علوم مختلف را در جامعه رواج دهیم تا بتوانیم فرهنگسازی کنیم زیرا امروز جامعه ما با مشکل عدم جریان داشتنِ روح مطالعه و حس نیاز به کتابخوانی و روزنامه خوانی مواجه است و براساس آمار، میانگین مطالعه در کشور دقایق بسیار اندکی است و ممکن است افرادی در طول سال حتی یک کتاب هم مطالعه نکنند.

وی با اشاره به اینکه باید مطالعه را در کشور به سطح قابل قبولی برسانیم تا بتوانیم پیرامون فرهنگ سازی آن بحث کنیم، تصریح کرد: در جامعه باید از سوادآموزی که اطلاعات و دانش های متعارف را ارائه می دهد، فراتر بیاییم و به مطالعه بپردازیم که حرکتی خودجوش است و در این صورت می توان با جریان دادن به مطالعه، به فرهنگسازی پرداخت.

نصیری با اشاره به اینکه در زمینه فرهنگ سازی امروز در کشور منفعلانه عمل می شود، گفت: افراد داعیه دار فرهنگ و یا افرادی که بنا دارند به رویکردهای مثبت فرهنگی کمک رسانی کنند، فعال نیستند و بیشتر میدان دست دیگران است

مصادیق عملکرد منفعلانه در زمینه فرهنگ سازی
وی اضافه کرد: در فضای مجازی هم امروز بیشترین میدان و فعالیت ها مربوط به افرادی است که در خوش بینانه ترین حالت دارای تفکر لیبرالیسم یا سکولاریسم هستند و در بعد مباحث فرهنگی معتقد به فضای باز هستند یا در بعد مباحث دینی بازتاب و انعکاس هر مطلب از جمله مباحث الحادی برای آنها موضوعیتی ندارد و به مسائل ارزشی و دینی اساسا پایبندی ندارند.

رئیس موسسه معارف وحی و خرد با اشاره به اینکه در میان کتابخوان های کشور، قالب رمان، بیشترین اقبال را دارد، ابراز کرد: در این زمینه نیز با رویکرد منفعلانه در کشور مواجه هستیم و جبهه دست دیگران است که این مهم در زمینه رمان های پرفروش و پربازدید امروز کشور مشهود است!

وی ادامه داد: امروز رمان های بی خاصیت و بی هدفی که ساعت ها، زمان خوانندگان را می گیرد، در میان کتابخوان های ما رواج دارد و هیچ پیامی را منتقل نمی کنند و حتی بالعکس این رمان ها پیام های ضددین و ضداخلاقی به مخاطب القا می کنند؛ بنابراین در زمینه فرهنگی باید رویکرد منفعلانه را کنار بگذاریم و فعالانه در این مسیر گام برداریم.

چرا دارندگان مدارک رنگارنگ دانشگاهی در برابر تهاجم فرهنگی ضعیف هستند؟

نصیری در پاسخ به این سوال که اشکال کجاست که فرهنگ ما با وجود جمع کثیر دارندگان مدارک رنگارنگ دانشگاهی همچنان لنگ می زند، افزود: امروز فضای مدرک در کشور ما حکومت می کند که علاوه بر دانشگاه ها، در حوزه های علمیه نیز رواج پیدا کرده و متاسفانه اینگونه علم تولید نمی شود و تنها علم برای علم در حال تولید است و مقدمه ای برای اهداف بلندتر و والاتر نمی شود و تنها ثمره اش بیکاری است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه با اشاره به اینکه بسنده کردن دانشگاهیان و دانشجویان به دوره های آکادمیک و کلاسیک، علم و فرهنگ تولید نخواهد کرد، تصریح کرد: بهترین آموزه ها را نیز در این قالب به دانشجویان ارائه کنیم به جهت آن که با رویکرد کسب نمره مطالعه می کنند، فایده ای ندارد و توان مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی را نخواهند داشت.

فضای آموزشی مدارس، به رشد اخلاق و فرهنگ دانش آموز کمکی نمی کند!
وی اضافه کرد: علاوه بر دانشگاه ها، در فضای دانش آموزی و مدارس نیز فردی نمی تواند ادعا کند که این دروس و علوم، به رشد اخلاق و فرهنگ دانش آموزان کمک ویژه ای می کند و نتایج حاصل از آموزش دانش آموزان براساس زمانی که برای آنها صرف می شود، اصلا قابل قبول نیست.

نصیری با اشاره به اینکه این نتایج در رده های مختلف دانشگاهی از کارشناسی تا دکتری نیز قابل قبول نیست، ابراز کرد: در سیاستگذاری های کشور باید علم بر اساس ارزش آن دیده شود و برای این منظور باید فضای دانشگاهی کشورمان با دیگر کشورهای دنیا را مورد ارزیابی قرار دهیم که در آن کشورها، دانشجویان برای ورود به کتابخانه ها صف می بندند اما صندلی های کتابخانه دانشگاه های ما خالی است و افراد زمان امتحانات یا کنکور تنها در این فضاها حضور پیدا می کنند.

رئیس موسسه معارف وحی و خرد با بیان اینکه در فضای آموزشی کلاسیک و متعارف نمی توان به تولید علم و فرهنگ امید داشت، خاطرنشان کرد: راه چاره برای برون رفت از این شرایط، ایجاد حرکت های انگیزشی برای مطالعه های خودجوش و هدفمند توسط دانشگاهیان است که در این صورت طیف هایی از جامعه علاقه مند به مطالعه می شوند.
منبع خبرگزاری شبستان

سرویس : اندیشه – سبک زندگی

زمان :
۱۳۹۶/۱۰/۷ – ۱۰:۲۸

شناسه خبر :
۶۷۹۰۸۱