خاطره ای از تدوین کتاب تفسیر موضوعی نهج البلاغه

خدا را شاکرم که پس از حدود شش سال از آغاز تدوین و پس از قریب به دوسال انتظار برای چاپ، کتاب «تفسیر موضوعی نهج البلاغه» به همت قابل تحسین نشر معارف به زیور طبع آراسته شد.

با احتساب کتاب «تفسیر موضوعی قرآن» که یک سال گذشته از این ناچیز انتشار یافت، این دومین اثر است که به عنوان متن درسی دانشگاه ها و با هدف پر ساختن خلأ موجود در متون آموزشی مربوط به دروس معارف اسلامی انتشار یافته است.

امیدوارم که خداوند متعال این خدمت را خالصانه از این ناچیز پذیرا باشد و آن را ذُخر و ذخیره در قبر و قیامت ما قرار دهد.

اساتید مکرمی که تدریس درس تفسیر نهج البلاغه را برعهده دارند، به خوبی می دانند که متون موجود در زمینه معرفی نهج البلاغه با کاستی هایی روبرو بوده و هست و این کتاب که حاصل سال ها پژوهش در زمینه نهج البلاغه و آموزه های بلند آن است، ان شاء الله تعالی تاحدود زیادی می تواند این نقیصه را جبران کند.

این ناچیز تالیف کتاب را بدون هماهنگی قبلی با دانشگاه معارف و نهاد رهبری و فقط با نیت خدمت به نهج البلاغه، به گمانم در تابستان سال 1389 و در دوره ای که والده این ناچیز در قید حیات بود، آغاز نمودم.

وقتی سحرها برمی خاستم مادر بسیارِ مهربانم نیز به همراه من برمی خاست و هرچه اصرار می کردم که الان وقت استراحت شماست، او نمی پذیرفت و می گفت وقتی شما بیداری، خواب به چشمان من نمی آید. او بساط چای را که می دانست دوست دارم، فراهم می ساخت.

گاه در حین تدوین کتاب و همزمان با آن، نوار سخنرانی مرحوم کافی را از طریق لب تاپ گوش می کردم و مادرم کنارم می نشست و البته اشک ها جاری می کرد.

مدتی که از تدوین کتاب گذشت با آقای کمالی؛ از دوستان فاضل دانشگاه معارف که در مقطع دکترای دانشگاه معارف در دروسی خدمت ایشان بودم و اکنون معاونت فرهنگی این دانشگاه را برعهده دارد، تماس گرفتم و گفتم مدتی است که تدوین این کتاب را آغاز کردم و دلم می خواهد خدمتی به نهج البلاغه و حضرت امیر (ع) به شمار آید.

شوق تدوین فصول کتاب و به پایان رساندن آن در طول چند سال هماره مشوق کار بود تا بدان جا که فصل پایانی کتاب با عنوان «تعامل حضرت امیر (ع) با مخالفان» را در طول ماه رمضانِ دو سال قبل که در شهر فرانفکورت آلمان به تبلیغ اشتغال داشتم، به پایان رساندم.

خداوند فیض گستر را به خاطر همه الطاف و مراحم بی پایانش سپاس می گویم و از ساحت او می طلبم که تدوین این کتاب گامی موثر برای معرفی هر چه بیشتر و بهتر چهره تابناک برترین انسان الهی پس از رسول خدا؛ یعنی حضرت امیر (ع) به شمار آید، و از رهگذر فیض تدریس های مکرر این کتاب که ان شاء الله تعالی در سال های متمادی در حوزه و دانشگاه انجام خواهد گرفت، دعا و رضایت حضرت امیر (ع) را برای این ناچیز به ارمغان آورد و به یُمن همراهی مهربانانه مادرِ مرحوم در آغاز تدوین کتاب، به ازای همه صفحات آن، هماره رَوح و ریحان و رحمت و رضوان را برای آن مرحومه منظور فرماید.

بمنه و کرمه

بیست و یکم آذر 1396

علی نصیری

dr_alinasiri@