انتشار کتاب «تفسیر موضوعی نهج البلاغه» اثر جدید استاد علی نصیری

💠 کتاب «تفسیر موضوعی نهج البلاغه» شرح و تفسیر برخی از موضوعات مهم مطرح شده در نهج البلاغه است. ساختار فصل های این کتاب به گونه ای تنظیم شده  که ضمن آشنا ساختن مخاطبان با جایگاه نهج البلاغه و روش فهم و تفسیر آن، مهمترین و برجسته ترین آموزه ها و معارف این کتاب را در سه حوزه معارف اعتقادی، معارف اخلاقی و معارف اجتماعی د راختیار آنان قرار دهد.

 

💠 این کتاب در کنار برخورداری از صبغه پژوهشی، به عنوان متن آموزشی برای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور تدوین یافته و تلاش شده است قواعد متون آموزشی در آن کاملاً رعایت گردد. بر این اساس برای هر فصل، اهداف، گزیده، پرسش، پژوهش و معرفی منابع مرتبط پیش بینی شده است و برای تدریس و آموزش در مراکز آموزشی حوزوی و مدارس علمیه نیز قابل استفاده است.

 

💠 نویسنده کتاب را در دوازده فصل نگاشته است: 1. شناخت نهج البلاغه و نویسنده آن (معرفی سید رضی و نهج البلاغه، جایگاه، استناد و ویژگی های نهج البلاغه)، 2. روش شناسی تفسیر نهج البلاغه، 3. سیمای حضرت امیرالمومنین(ع) از منظر نهج البلاغه، 4. خداشناسی (براهین اثبات صانع در نهج البلاغه، اسماء و صفات الهی در نهج البلاغه)، 5. راهنماشناسی (فلسفه رسالت پیامبران، ویژگی های اهل بیت از نگاه حضرت امیر(ع))، 6. معادشناسی (مرگ، براهین اثبات حیات پس از مرگ، برزخ، حالات مردم در صحرای محشر، بهشت و جهنم)، 7. سیمای پرهیزکاران، 8. تهذیب نفس، 9. پاکدامنی از منظر نهج البلاغه، 10. ضرورت و اهداف حکومت از منظر نهج البلاغه، 11. جایگاه مردم در نظام سیاسی (مهرورزی نسبت به مردم، خدامحوری در برخورد با مردم، نظارت بر کارگزاران، اهتمام به طبقات ضعیف جامعه، ارتباط مستمر با مردم، پرهیز از ویژه خواری، پرهیز از ثناگویی)، 12. روش تعامل با مخالفان (نحوه تعامل امام علی(ع) با خلفا، اصحاب جمل، معاویه و اصحاب او و خوارج).

MaarefBook@