گزارشی از دیدار با دو عالم فرهیخته در شهر رشت

#گزارشی_از_دیدار_با_دو_عالم_فرهیخته_در_شهر_رشت

دیروز پنجم شهریور ماه 1396 توفیق دیدار با دو عالم در شهر رشت دست داد. این دو دیدار به همت دوست مخلص حجت الاسلام حسین پور انجام گرفت:

آیت الله قربانی؛ نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت؛
آیت الله رودباری؛ از عالمان کم نظیر و ربانی استان.

هر دو جلسه در فضایی بسیار دوستانه و عالمانه برگزار شد.

در دیدار با این دو بزرگوار مباحث ذیل مورد بحث قرار گرفت:

ابتدا استاد نصیری گزارشی از فعالیت های اخیر خود و موسسه «معارف وحی و خرد» را ارایه کرد:

انتشار کتاب «روش شناسی تفسیر قرآن» این کتاب به هر دو عالم شهر تقدیم شد.

استاد نصیری توضیحاتی در باره سیر تدوین ده ساله این کتاب، برگزاری کارگاه های متعد از سال 84 و طرح ابتکاری تفسیر آیات و سُور قرآن در ده مرحله را ارایه کرد.

انتشار دو کتاب «تفسیر موضوعی قرآن» و «تفسیر موضوعی نهج البلاغه» (در آستانه انتشار) که به عنوان متن درسی از سوی نهاد رهبری منتشر شده است.
معرفی دو جلد کتاب «راهنمای تحصیل در حوزه» که جهت انتشار در دست اقدام است.
گزارش تفصیلی استمرار تدریس خارج فقه و اصول. تبیین روش اجتهادی نوین «روایت محور و فقاهت مدار» که طی شش سال گذشته با محور قرار دادن متن روایت کتاب شریف «وسائل الشیعه» مبنای تدریس خارج فقه قرار گرفته است.
تمهید مقدمات لازم برای تدوین شرحی جامع بر وسائل الشیعة
تاکید بر ضرورت رویکرد بیشتر حوزه علمیه به مباحث قرآن و روایات.
با توجه به گسترش شبهات در زمینه قرآن، لازم است حوزه علمیه قم و به ویژه مراکز پژوهشی اهتمام ویژه ای به این امر داشته باشند.

آیت الله قربانی از فعالیت های علمی استاد نصیری ابراز مسرت کردند و به ایشان توصیه کردند که کار تفسیر قرآن را بر اساس روش پیشنهادی خود آغاز کنند.

تشکیل دو گروه «نقد شبهات قرآنی» و «نقد شبهات وهابیت» در حوزه علمیه رشت و اختصاص امکانات و فضای مناسب برای آنان خبر داد.

ایشان با تاثر از انتشار آثار متعدد در زمینه شبهات قرآنی از جمله کتاب سها و تاثیر منفی آن بر روی نسل جوان یاد کردند و از سکوت مراکز حوزی در نقد آن گله کردند.

انتشار ویرایش جدید کتاب «تفسیر جامع قرآن» و دو اثر جدید ایشان در زمینه علوم و معارف قرآن از جمله دیگر مباحث ایشان بود.

ایشان گفتند که چندی قبل کتاب «آشنایی با جوامع حدیثی شیعه و اهل سنت» را از جمله تالیفات استاد نصیری از جامعة المصطفی دریافت کردند. آیت الله قربانی ابراز تمایل کردند تا در سفر به قم از محل موسسه معارف وحی و خرد بازدید کنند.

استاد نصیری از ایشان به خاطر اقبال شایان توجه به تالیف و تدوین در کنار مسئولیت های اجتماعی تجلیل کردند و گفتند که چند سال قبل در جلسه مشورتی که از سوی وزارت ارشاد در باره معرفی خادمان قرآن برگزار شد، موکدا از تلاش های علمی آیت الله قربانی حمایت کرده و پیشنهاد معرفی ایشان به عنوان خادم قرآن را مطرح کردند که مصوب شد و در مراسمی از ایشان تجلیل به عمل آمد.

آیت الله رودباری از انتشار تقریرات خود از دروس خارج فقه آیت الله خویی خبر دادند و ضمن ابراز خوشحالی و تبریک به استاد نصیری به خاطر انتشار آثار متعدد علمی و تاکید به دوستان فاضل جلسه مبنی بر استفاده از ایشان در حوزه علمیه استان و در برنامه های تبلیغی، از این که خود دیر دست به انتشار آثارشان زدند، ابراز تاثر کردند و تاکید فرمودند نباید نسبت به انتشار آثار و اندیشه ها تانی شود.

در این جلسه که چند تن از دوستان فاضل حوزه علمیه رشت حضور داشتند، ایشان ضمن ابراز مسرت از روش فقهی استاد نصیری، از جایگاه علمی و اندیشه های نوآورانه استاد خود آیت الله خویی با عظمت یاد کردند و از وی خواستند تا در دروس فقه خود افکار و اندیشه های آیت الله خویی را مورد توجه ویژه قرار دهند.

dr_alinasiri@