خطر نگاه سلفی‌‌گرایانه به مسائل جنسی در ایران

خطر نگاه سلفی‌‌گرایانه به مسائل جنسی در ایران/ اگر پیامبر(ص) بودند چه می‌کردند؟

گروه جامعه: استاد تمام حوزه و دانشگاه با انتقاد از اینکه رفتار نهادهای آموزشی و مسئول در خصوص آموزش مسائل جنسی بیشتر به نگاه افراطی سلفی‌گرایانه تمایل دارد، گفت: پاک کردن صورت مسئله نیاز جنسی عوارضی که اکنون شاهد هستیم را در پی دارد .
حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و استاد تمام دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تحلیل نگاه اسلامی به مسئله کودک‌آزاری جنسی و مسائل مرتبط با آن پرداخت و اظهار کرد: وقتی که خداوند سوره‌ای به نام سوره یوسف در قرآن آورده و در آن تقاضای جنسی زنی که همسر دارد را با یک جوان به نام یوسف را مطرح می‌کند، این یعنی اصل مسئله جنسی و آسیب پذیر بودن این موضوع را اسلام پذیرفته است.
وی ادامه داد: همچنین خداوند مسئله قوم لوط را نیز در قرآن مطرح کرده است. ما در مورد مسائل جنسی سه رویکرد در جهان وجود داریم. رویکرد اول رویکردی است که بر اساس آن مسائل جنسی در غرب از سال ۱۹۷۰ به بعد به صورت افراطی و بر اساس برخی نظریات امانیستی و … به شدت مطرح شد و فضا را در این خصوص بازگذاشتند که علاوه بر آزاد بودن روابط جنسی خارج از خانواده و مسائل همجنسگرایی، آموزش مسائل جنسی نیز از دوره اواخر ابتدایی رسماً شروع می‌شود.
مخفی نگه‌داشتن تمام مسائل جنسی از کودکان نگاه سلفی‌گری است
این استاد تمام دانشگاه با اشاره به اینکه در نگاه افراطی نسبت به مسائل جنسی هرگونه رابطه‌ای مجاز است و فقط مسائلی از قبیل پورنوگرافی کودکان، آزار کودکان و ابتلای افراد به بیماری‌های مقاربتی ممنوع و بقیه مسائل آزاد است، گفت: یک نگاه تفریطی نیز مطرح است که نگاه سنت گرای اردوگاه سلفی‌ها است که در آن همه مسائل جنسی باید از کودکان و نوجوانان تا زمان ازدواج مخفی نگه‌داشته شود. این هم یعنی عملاً به رسمیت نشناختن غریزه جنسی و به رسمیت نشناختن آسیب‌های مرتبط با آن.
رسانه‌های ما طوری فضا را مردانه کرده‌اند که گویی مسائل جنسی اصلاً وجود ندارد
وی تصریح کرد: حد وسط، میانه روی اسلامی است که در آن آموزش مسائل جنسی بر اساس سن و دستورات اسلام برای مراقبت از کودکان صورت می‌گیرد. اما در جامعه خودمان و حداقل نهادهای رسمی کشور به سمت نگاه تفریطی و حذف کامل آموزش‌های مسائل جنسی تمایل دارند و رسانه‌های ما جوری فضا را کاملاً مردانه کرده‌اند که گویی مسائل جنسی وجود خارجی ندارد و هیچ بحثی به نام آموزش را پی نمی‌گیرند. ما نباید مانند غربی‌ها که همه مسائل را باز کرده و سلفی‌ها که همه مسائل را بسته نگه‌ داشته‌اند، رفتار کنیم.
این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه با اشاره به اینکه چندین بار طی دوره‌های زمانی مختلف کودک آزاری و قتل کودکان در جامعه مطرح شده و جنجال در خصوص آن صورت گرفته اما پس از چندی موضوع به فراموشی سپرده شده است، گفت: چندین سال قبل هم که موضوع کودک آزاری فردی مطرح شده بود، کارشناسان عنوان کردند که یکی از دلایل بروز این آسیب آموزش ندادن به بچه‌ها برای خودمراقبتی است.
این مقدار پرده‌پوشی از اسلام بر نمی‌آید
وی ادامه داد: متأسفانه ما این آسیب‌ها و خطرات را نمی‌گوییم در حالی که این مقدار پرده‌پوشی از اسلام بر نمی‌آید. اگر به روایت‌ها مراجعه کنیم می‌بینیم که در آنها مسائل خصوصی زناشویی مطرح می‌شود و حتی حریم رفتاری و حضوری دختر بچه‌ها و پسربچه‌ها هم بیان شده است. مطرح شدن این مسائل در احادیث هم نوعی آگاهی است که مسائل جنسی و آسیب‌های آن واقعیات جامعه هست و هم برای پیشگیری از آسیب‌ها راه‌ها را نشان می‌دهد.
پاک کردن صورت مسئله نیاز جنسی عوارضی که اکنون شاهد هستیم را در پی دارد
نویسنده کتاب «درسنامه اخلاق اسلامی» در ادامه اظهار کرد: پاک کردن صورت مسئله «نیاز جنسی» همین عوارضی که اکنون شاهد آن هستیم را در پی دارد. ۹۰ درصد مواردی که در ایران بچه‌ها چه در درون خانواده و چه بیرون آن آسیب می‌بینند به دلیل آموزش نداشتن کودکان است و موارد بسیار زیادی هم اتفاق می‌افتد که به قتل کشیده نمی‌شود اما تعرض صورت می‌گیرد و کسی از آن مطلع نمی‌شود. ما باید غریزه جنسی را به رسمیت بشناسیم و بپذیریم که کودکان و نوجوانان در معرض آسیب هستند و باید به جا و به موقع آنها را آموزش دهیم.
ده‌ها مرکز فرهنگی در کشور وجود دارد اما معلوم نیست چه کسی باید پاسخگو باشد
وی با تأکید بر اینکه اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع حادثه باید صورت گیرد و جامعه باید بیدار و هشیار باشد، گفت: اکنون تیزرهای زیادی در خصوص رانندگی، احسان و نیکوکاری و … تهیه شده در این خصوص هم باید تیزرهایی فراهم شود. جامعه ما عادت کرده تا یک آسیب به صورت عینی در جامعه به وجود می‌آید؛ گزارش، برنامه‌، واکنش‌های مردمی و … در خصوص آن مطرح شود، اما دو روز بعد همه چیز فراموش می‌‌شود تا اینکه یک کودک‌آزار و قاتل دیگر پیدا شود و متأسفانه ما هیچ‌گاه به این نگاه اسلامی باز نمی‌گردیم که آموزش‌هایی برای پیشگیری از فاجعه و آسیب‌های اجتماعی ارائه دهیم و همیشه مسائل و مسئولیت‌ها را به گردن هم می‌اندازیم، ده‌ها مرکز فرهنگی در کشور وجود دارد اما معلوم نیست چه کسی باید پاسخگو باشد.
آموزش پیشگیری از کودک‌آزاری جنسی خدمت به انسانیت است
حجت‌الاسلام نصیری در پاسخ به این سؤال که آیا اسلام این اجازه را داده است که به عنوان مثال ائمه جماعات در مساجد روش‌های مقابله با کودک ‌آزاری جنسی را به والدین و کودکان آموزش دهند؟ گفت: اگر حریم و حرمت رعایت شود اسلام این اجازه را داده است و این کار خدمت به انسانیت است. اسلام برای خدمت به انسان آمده و تمام پیکره اسلام این است که انسان به کمال برسد. اینکه در روایت‌ها آمده است گناهانی وجود دارد که بوی عفونت آن جهنم را آزار می‌دهد، همین گناه‌ها است. اکنون همه ما آزار دیده‌ایم.
وی با انتقاد از اینکه تا یک مسئله‌ای پیش می‌آید برخی شروع می‌کنند به «هیس هیس» کردن عنوان کرد: چرا اجازه نمی‌دهیم که کارشناسان در این حوزه صحبت کنند. البته امام جماعتی هم که بخواهد در این خصوص صحبت کند باید تخصص علمی در این زمینه را داشته باشد و روانشناسی و رفتارشناسی کودکان را بلد باشد. کارشناسانی در شبکه‌های ماهواره‌ای به دخترها و پسرها رفتارهای غیر اخلاقی جنسی را آموزش می‌دهند، آنها جزئیترین مسائل را به جوانان آموزش می‌دهند اما ما از این سوی یک سکوت مرگبار کرده‌ایم. سکوتی که همین آسیب‌ها را در پی دارد.
وی ضمن انتقاد شدید از عملکرد قوه قضائیه در این خصوص، گفت: من به دستگاه قضایی انتقاد شدید دارم. چطور می‌شود برای یک وبلاگ فرد به سرعت محاکمه می‌شود اما برای اختلاس و سایر جرم‌های بزرگ آنقدر محاکمه‌ها را طولانی می‌کنند تا موضوع فراموش شود؟در مسائل مربوط به تعرضات جنسی، عنفی و موارد مشابه باید به شدت، صریح و آشکار برخورد شود.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: به همه آیات قرآن سوگند می‌خورم ما در این مسئله محافظه‌کاری کرده‌ایم؛ این احترام و تکریم قرآن نبود. یاران حضرت علی(ع)اگر خطا می‌کردند حضرت چندین برابر مجازات می‌کردند. این حدیث از امام صادق(ع) معروف است که «کارهای خوب از همه کس خوب است، ولی از تو خوبتر خواهد بود. چون با ما اهل بیت پیوندی داری و کار زشت از همه زشت است ولی از تو زشت تر.»(خطاب امام صادق(ع) به شقرانی).
منبع: خبرگزاری ایکنا

کد خبر: ۳۶۲۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ – ۱۰:۲۹