تدوین مقاله «آسیب شناسی منهج تفسیر اثری» برای همایش استاد معرفت

تازه ترین مقاله استاد علی نصیری با عنوان «آسیب شناسی منهج  تفسیر اثری» به سفارش متصدیان همایش استاد معرفت، تدوین یافت.

در چکیده این مقاله چنین آمده است.

وجود روایات تفسیری که همزمان با آغاز نزول آیات قرآن، رخ نمود، زمینه ظهور رویکرد تفسیر و منهج اثری یا روایی را پدید آورد و در سیر تاریخی خود تحولات مختلف را پشت سر گذاشته و شماری از عالمان فریقین این دست از روایات را در آثاری خاص بازتاب دادند که از جمله آنها کتاب «التفسیر الاثری الجامع» است. از سویی دیگر، اهمیت منهج تفسیر اثری تا بدان پایه است که گروهی از عالمان سلف و عموم اخباریان تنها راه رسیدن به مدالیل و مفاهیم آیات را مراجعه به روایات می‏دانند. به رغم آن که در باره ضرورت مراجعه به روایات تفسیری نمی‏توان تردید روا داشت، اما باید پذیرفت که که در این دست از روایات آسیب هایی راه یافته است.

نگارنده در این مقاله پس از واکاوی مفهوم تفسیر اثری و تفسیر روایی، با عطف توجه به کتاب پیشگفته استاد معرفت، پنج آسیب مهم روایات تفسیری را مورد بررسی قرار داده است که عبارتند از: 1. اختلاف در دامنه حجیت روایات تفسیری؛ 2. راهیافت جعل در روایات تفسیری؛ 3. فقدان یا ضعف اسناد روایات تفسیری؛ 4. اختلاف روایات تفسیری؛ 5. تعارض با مبانی دینی.

به عقیده نگارنده با صرف نظر از آسیب نخست که کتاب استاد معرفت با آن روبرو است، کتاب ایشان در برخورد با سایر آسیب ها از پیراستگی قابل قبولی برخوردار است.

کلید واژه ها: التفسیر الاثری الجامع، استاد معرفت، منهج تفسیر اثری، منهج تفسیر روایی،  روایات تفسیری.

گفتنی است که استاد علی نصیری پس از ارتحال آیت الله معرفت افزون بر دبیری همایش نکوداشت استاد معرفت، دو کار پژوهشی در باره ایشان در کارنامه خود دارد:

معرفت قرآنی در 5 جلد (مجموعه مقالات نکوداشت استاد معرفت)
استاد معرفت احیاءگر علوم قرآنی (انتشارات وحی و خرد)

@dr_alinasiri

www.maref.ir

https://t.me/joinchat/AAAAAEHY4kka_o03mgnGIA