برگزاری نشست نقد کتاب رابطه متقابل کتاب و سنت

در هفدهمین نمایشگاه قرآن
در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی حوزوی نقد کتاب که در حاشیه هفدهمین نمایشگاه قرآن کریم برگزار می‌شود کتاب «رابطه متقابل کتاب و سنت»، اثر حجت‌الاسلام علی‌نصیری مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام علی نصیری در این نشست گفت: در کتاب رابطه متقابل کتاب و سنت، منابع دینی شناخت که شامل کتاب، سنت، عقل و اجماع است یادآوری شده و از این 4 گزینه دو منبع یعنی کتاب و سنت را بررسی کرده‌ایم.
وی با اعلام اینکه چهار دیدگاه در خصوص کتاب و سنت وجود دارد گفت: گروه اول قرآن‌محوری است که به اهل قرآن مربوط می‌شود و معتقدند سنت ارزشی ندارد و ملاک اصلی قرآن است و گروه دوم سنت‌محوری است که آن را به اخباریون افراطی نسبت می‌دهند و این افراد می‌گویند ما از قرآن چیزی نمی‌فهمیم، بنابراین باید به سراغ سنت رفته و آن را در نظر بگیریم.
نویسنده کتاب افزود: گروه سوم قرآن‌محوری و سنت‌مداری است که بر اساس آن باید همه آموزه‌‌های دینی را در قران جستجو کرد و سنت اعتبار ندارد، بلکه اعتبارش را از قرآن می‌گیرد.
حجت‌الاسلام نصیری ادامه داد:‌ گروه چهارم را منبعی دوگانه‌محور می‌‌داند که 2 شاخصه اصلی دارد، اول اینکه سنت را در اعتبار مستقل می‌‌داند و معتقد است سنت در اعتبار خودش می‌تواند از آثار خودش اعتبار بگیرد زیرا سنت به معنای فعل، قول و تقریر معصوم است.
وی در واکنش به انتقادات صورت گرفته مبنی بر اینکه حجیت درونی در سنت معنا ندارد، بلکه ناشی از قر‌آن است گفت: قرآن به سادگی عقل را به داوری می‌‌گیرد، زیرا وقتی حضرت ابراهیم (ع) بت‌ها را می‌شکند و تبر را بر دوش بت بزرگ می‌گذارد،به معترضان می‌گوید، دلیل شکستن بت‌ها را از بت‌ بزرگ بپرسید و در این مقوله عقل را ملاک قرار داده است.
سخنران این نشست در اثبات اهمیت نقش سنت تصریح کرد: بسیاری از موارد از معصومین (ع) نقل شده که در قرآن نیامده و حتی در مفهوم آیات نیز وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه جامعیت قرآن در حوزه هدایت است و دین در حوزه کتاب و سنت تعریف می‌‌شود گفت: چه اشکالی دارد در جایی که قرآن سکوت کرده، سنت پاسخ دهد و چرا سعی می‌کنیم که نقش سنت را کم‌رنگ نشان دهیم.
خاطرنشان می‌‌شود، این کتاب از سوی حجج‌اسلام رستم‌نژاد و طباطبایی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
منبع : حوزه نیوز ۱۳۸۸/۶/۷ کدمطلب : ۱۱۳۴۵