چند توصیه برای ماه مبارک رمضان

عرض سلام و ادب و احترام خدمت استاد بزرگوار
و استاد دو مسئله در باب ماه مبارک رمضان؛
1. هر سال ماه مبارک، من قرآن که می خوانم انگار حس می کنم یا طول سال قرآن نمی خواندم یا نور فهمی خداوند در این ماه می دهد که از آیات لذت می برم و نمی توانم با سرعت بخوانم و گاهی می خواهم یک جا آدرس آیه را بنویسم (که گاهی این کار را هم می کنم). به من می گویند این ماه سریع بخوان که ختم قرآن بتوانی بکنی، همین طور بوده که من یادم نمی آید چند سال اخیر ماه مبارک ختم قرآن کرده باشم. حال تکلیف چیست؟
2. دوست دارم برای این ضیافت الله توصیه ای برایم بکنید.
با تشکر فراوان

علیکم السلام
پرسش اول:
به رغم آن که سفارش شده تلاوت قرآن با تدبر همراه باشد، اما به خاطر تاکید بر تلاوت مستمر قرآن در ماه مبارک توصیه می کنم از یک دوره ختم قرآن غفلت نکنید.
قطعاً اگر کسی توان تلاوت قرآن داشته باشد و با گذار ماه مبارک یک دور ختم نکند، جزو زیان کاران این ماه خواهد بود؛ یعنی از برکات این ماه بهره لازم نبرده است.
پرسش دوم:
بهترین رهنمون در باره چگونگی تعامل در این ماه در خطبه شعبانیه آمده است. مضمون آن را با دقت مطالعه کنید.
اما چند توصیه مهم که به ذهن این قاصر می رسد:
1. روزه ظاهری را با روزه باطنی همراه کنیم که مفهوم آن ترک گناهان و غفلت ها در این ماه است. خداوند این مهم را که سرّ مستتر این ماه است، روزی همه ما فرماید!
2. هنگام سحر و هنگام افطار به ویژه پیش از تناول غذا، با الحاح و التجاء حوایج خود را از خداوند طلب کنیم و برای بخشش گذشتگان و رفع و رجوع گرفتاری های دوستان، دعا کنیم.
3. با توجه به توصیه اهل بیت (ع) مبنی بر بیداری سحر و تناول سحری، زمانی را برای خواندن نماز شب اختصاص دهیم.
4. از جمله تاکیدات اکید رسول خدا (ص) در خطبه شعبانیه، رسیدگی مالی و عاطفی نسبت به مستمندان و یتیمان در این ماه عزیز است. از این امر به میزان توان خود غفلت نکنیم.
موفق باشید.
@dr_alinasiri
www.maref.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEHY4kka_o03mgnGIA