خطبه شعبانیه بشارتی برای روزه داران

خطبه شعبانیه از جهات مختلف قابل توجه است:
1. روایت آن را #ثامن الحجج (ع) به نقل از پدران خود از #رسول خدا (ص) ذکر فرمود. از این جهت محدث بزگوار شیخ صدوق آن را در کتاب وزین خود «عیون اخبار الرضا (ع)» منعکس ساخت.
از سویی دیگر، در تمام روایاتی که #اهل_بیت مطلبی را از رسول خدا (ع) نقل می فرمایند، ملاحظات خاصی مد نظر است که از جمله آنها تاکید بر اعتبار و پذیرش عمومی و توجه دادن به دیرینه تاریخی صدور آن است.
در حقیقت امام رضا (ع) در صدد آن است تا بفرماید که ای مردم این خطبه از آن چنان اهمیتی برخوردار است که در همان آغاز صدر اسلام و از زبان رسول خدا (ص) نقل شده و در ذهن و جان مسلمانان نقش بسته است.
2. در آغاز خطبه چنین آمده است: « إن رسول الله ( ص ) خطبنا ذات يوم فقال : أيها الناس انه اقبل إليكم شهر الله بالبركة والرحمة والمغفرة»
از این عبارت و واژه «اقبال» پیداست که این خطبه در آستانه حلول #ماه_مبارک_رمضان ایراد شده است و مشهور آن است که آن حضرت آن را در جمعه آخر ماه شعبان سالی بیان فرمود.
این مدعا از فقره «فاسألوا الله ربكم بنيات صادقه وقلوب طاهره ان يوفقكم لصيامه» نیز قابل استفاده است؛ زیرا پیش از حلول ماه روزه، جا دارد که از درخواست توفیق برای روزه گرفتن در آن سخن به میان آید.
وجوب صیام در مدینه و گفتار آن حضرت در پایان خطبه و پیش گویی شهادت #حضرت_امیر (ع) نشان از آن دارد که این خطبه در دوران حضور پیامبر اکرم (ص) در مدینه ایراد شد.
تا آن جا که در خاطر دارم به خطبه ای این چنین در میان خطب نبوی برخورد نکردم که پیش از آمدن زمان موعود یک زمان خاص، این چنین از آن به ستایش یاد فرمایند و به آماده شدن برای روزه و عبادت تاکید فرمایند.
این امر بیانگر اهمیت و جایگاه رفیع این خطبه است.
3. #خطبه_شعبانیه از نظر مضمون بسیار جامع و کامل است و گویا هر آن چه لازم بوده است که امت اسلامی در باره جایگاه و عظمت ماه مبارک بدانند و دریابند که در این ماه باید چه اعمالی را انجام دهند، در این خطبه آمده است.
در ادامه بخش هایی از متن این خطبه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

@dr_alinasiri
www.maref.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEHY4kka_o03mgnGIA