مطهری؛ عالِمی زمان شناس و مسئولیت پذیر

در سده اخیر در ایران  در عرصه‌های مختلف علوم، فرهنگ و هنر  دانشوران فرهیخته و مسئولیت شناسی ظهور کرده که بسان شمع سوختند و به اندیشه‌ها روشنایی بخشیدند. کسانی که  قلبشان هماره برای ارتقا و تعالی علمی و معنوی انسان‌ها می‌تپید و برای ایران اسلامی مجد و عظمت آرزو داشتند. آنان برای رسیدن به آرمان خود لختی نیاسودند و هیچگاه از آلام و رنج‌ها ننالیده و در برخورد با ناملایمات، قدرناشناسی‌ها و نامهربانی‌ها هیچگاه عقب ننشستند.

تا زمانی که زنده بودند با نگاه ، نفس و دعوت خیرخواهانه‌شان به دیگران نشاط ، امید و تلاش بی‌ وقفه می‌آموختند و هنگامی که چشم از خاکدان فروبستند ، افکار و اندیشه‌هایشان همچوم ستارگان پر فروغ در شب‌های دیجور مقصد را به گم گشتگان می نمایند . در این بین از آن دسته از اندیشورانی که همه عمر خود را وقف فهم و تفهیم دین نموده و نشر و تبیین آموزه‌های بلند و نورانی کتاب و سنّت را در دستور کار خود قرار دادند و با منش الاهی و معنوی خود خضر وار دل‌ها را به سوی پاکی‌ها و پیراستگی‌ها کشانیداند، و مدال «عالمان ربانی» بر گردن آویختند، می‌بایست به طور خاص یاد کرد . بویژه آنان که در چنین راه بس روشن جان خود را با خداوند به معامله گذرانده و فیض شهادت را به همه افتخارات خود افزودند.

اندیش ورز فرزانه‌ای که این کتاب به منظور بررسی و بازکاوی اندیشه‌های قرآنی او فراهم آمده، یعنی استاد شهید آیة الله مطهّری کسی است که همه این افتخارات را در خود گرد آورده است.

شهید مطهری دارای امتیازات قابل تحسینی بود که به شماری از آنها اشاره می‌کنیم :

سلامت نفس، طهارت و وارستگی روحی ؛ استاد فرزانه ایشان یعنی امام خمینی‌(ره) در باره طهارت نفس شهید مطهری چنین آورده است :

«مطهری که در طهارت روح و قوت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود »

سلامت نفس و وارستگی این شهید فرزانه را می‌توان از شنیدن خطابه‌هایی تأثیرگذار او و نیز از لابلای کتابهای او به خوبی  دریافت.

قدرت علمی و فکری ؛ آثار فراوان و گستردگی موضوعات آثار استاد مطهری نشانگر مدّعاست. گفتار علامه طباطبایی استاد دیگر شهید مطهری، که می‌گفت وقتی مطهری در درسم حاضر می شد من به وجد می‌آمدم، حکایت‌گر برخورداری او از اندیشه‌های ژرف و موشکاف در برخورد با مسایل مختلف علمی بود.
مطالعه و تتبع گسترده؛ شهید مطهری را می‌بایست از جمله شمار محدودی از اندیش‌ورزان برشمرد که هیچگاه به دانش برگفته از اساتید یا تفکر فردی خود بسنده نمی‌کنند، بلکه خود به مطالعه گسترده و دامنه دار برای دستیابی به اندیشه‌های نو رو می‌آوردند.

یادداشت‌های استاد که سال‌ها پس از شهادت منتشر شد نشان‌گر این امر است.

زمان‌شناسی و مسئولیت‌پذیری؛ شهید مطهری زمان و مقتضیات عصر خود را می‌شناخت بویژه که در دوران پرشتاب تحولات فکری در دهه‌های پیش از انقلاب در مرکز این تحولات یعنی دانشگاه تهران حضور داشت، و افزون بر آن خود را در برابر نیازها و ضرورت‌های عصر خویش چنان مسئول می‌دید که لحظه‌ای آرامش نداشت و از هیچ خطری نمی‌هراسید. همین مسئولیت شناسی و برخورداری از روح حماسه و شجاعت باعث شد که او چون سدی آهنین در برابر موج بنیان کن تفکر التقاطی ایستاده و سرانجام جان خود را فدای آن سازد.
قوت قلم و بیانی نافذ؛ بدون تردید اگر عالمی الاهی از دو نعمت بزرگ : قلم استوار و بیان شیوا برخوردار باشد، نقش و تأثیر گذاری او برای عموم مردم بویژه نسل فرهیخته چند برابر خواهد شد و خداوند این دو نعمت را به فزونی به شهید مطهری ارزانی داشت. اقبال گسترده‌ای که طبقات مختلف اجتماعی در زمان حیات و پس از شهادت شهید مطهری به مطالعه کتاب‌ها و شنیدن سخنان تاثیرگذار او از خود نشان دادند، نشان از مدعا دارد.

شهید مطهری در دوران حیات پرنشیب و فراز خود توفیق بازکاوی و بررسی مسایل دینی در عرصه‌های مختلف اعم از فلسفه ،کلام، فقه، تاریخ و سیره، اخلاق و از جمله مسایل و مباحث قرآنی را پیدا کرد.

بخشی از مقدمه کتاب «مطهری؛ و قرآن شناسی» اثر استاد علی نصیری

@dr_alinasiri

www.maref.ir

https://t.me/joinchat/AAAAAECj_lzpfHKBGLrQWA