نشست اعجاز هنری قرآن در مدرسه امام خمینی

دیروز (6/2/96) در نشست علمی که در تالار شهید صدر مدرسه امام خمینی با حضور جمعی از فاضلان جامعة المصطفی برگزار شد، در باره اعجاز قرآن به ویژه اعجاز هنری  مباحث نسبتا مفصلی ارایه شد.

بخشی از مباحث آن در باره مولفه های اعجاز است که ذیلا تقدیم می شود:

اعجاز قرآن که در هر یک از سوره‏های قرآن تجلی یافته، دارای هفت مولفه اساسی است که مجموع آنها سوره را در حد اعجاز قرار می‏دهد:

انتخاب موضوع یا سوژه درخور؛ یعنی خداوند با تنظیم 114 سوره برای قرآن، در حقیقت 114 موضوع و سوژه را انتخاب کرده و برای هر یک از آنها یک سوره اختصاص داده است؛ نظیر گنجاندن عصاره همه قرآن در سوره فاتحه، تبیین توحید در سوره اخلاص و هشدار اخلاقی به آدمیان برای گریز از خسارت بی‏پایان در سوره عصر. موضوعات قرآنی از چنان اهمیت و ارزشی برخورداراند که جا داشت خداوند برای هر یک از آنها سوره‏ای اختصاص دهد.
تنظیم برترین محتوا؛ محتوای هر یک از سوره‏های قرآن از نظر بلندای معنایی و انطباق با حقایق مُکلی و ملکوتی به گونه‏ای است که تنها از خداوند محیط به همه اسرار هستی ساخته و پرداخته است.
گزینش برترین مدخل؛ از جمله عجایب قرآن روش آغازگری هر یک از سوره‏های قرآن با بسمله است که اسرار فراوانی را در خود جای داده است. نیک می‏دانیم که عموم نگاشته‏ها و گفتارهای بشری فاقد هرگونه مطلع است تا چه رسد به آن که از حُسن و نیکی آن سخن به میان آید.
گزینش برترین و رساترین واژه‏ها؛ می‏دانیم برای رساندن یک پیام می‏توان از چند واژه مترادف بهره جست؛ به ویژه آن که در زبان عرب گاه برای معنا گاه تا هفتاد واژه وضع شده است. این که با توجه به مدلولی و پیامی که قرار است به گوش و جان مخاطب برسد، چه واژه‏های انتخاب شود که در مقایسه با همه واژه‏های دیگر برتر و رساتر باشد، به علم و احاطه‏ای نیاز دارد که از حد توان آدمیان بیرون است.
گزینش کوتاه‏ترین و رساترین ترکیب؛ هر گفتار به مثابه یک ساختمان است که واژه‏ها خشت آن و شکل و شمایل ساختمان ترکیب آن را نشان می‏دهد. به عکس ادعای مدافعان صرفه یکی از دشوارترین بخش هر کلام را ترکیب آن تشکیل می‏دهد؛ یعنی یک جمله یا چند جمله از چند واژه و چگونه تنظیم شود که از همه جملات مشابه در عین کوتاهی غیر مخلّ، در افاده معنا از همه رساتر باشد. چنین کاری به بهترین وجه در سوره‏های قرآن انجام گرفته و قطعاً از توان بشر بدور است.
گزینش برترین آرایه‏های گفتاری؛ هر گفتاری افزون بر واژه، معنا و ترکیب از آرایه‏های گفتاری؛ نظیر سجع یا فاصله و التفات برخوردار است که به آنها محسنات بدیعیه گفته می‏شود و سوره‏های قرآن به صورت کامل و برتر از هر گفتاری دیگر حاوی این دست از آرایه هاست.
برخورداری از ویژگی‏های متافیزیکال؛ از جمله ویژگی‏های گفتار قرآنی که گاه از آنها غفلت می‏شود ویژگی‏های متافیزیکی یا ملکوتی آنهاست؛ نظیر پایان ناپذیری معارف، نور بودن، هدایت بخشی و شفا بخشی. درک و دریافت ماهیت این دست از ویژگی‏ها از توان بشر خارج است تا چه رسد به آن که آنها را در چند جمله تعبیه نماید.

@dr_alinasiri

www.maref.ir

https://t.me/joinchat/AAAAAECj_lzpfHKBGLrQWA