دلایل حیات امام عصر (ع) (بخش سوم)

روایت نبوی «اثنا عشر خلیفه»
جابربن سمره بن جندب از رسول اکرم (ص) این روایت را نقل کره است :
«لایزال الاسلام عزیزاً الی اثنی عشر خلیفه ثم قال کلمة لم أفهمها فقلت لابی ما قال ؟ فقال: کلهم من قریش»
در روایت دیگر عبارت چنین آمده است :
«لایزال الدین قائماً حتی تقوم الساعه اویکون علیکم اثناعشر خلیفه کلهم من قریش»
این روایت با تفاوت اندکی در مضمون آن افزون بر منابع شیعه، در مهمترین منابع حدیثی اهل‌سنت یعنی مسند احمدبن حنبل ، صحیح بخاری ، صحیح مسلم ، سنن ابی داود ، سنن ترمذی ، مستدرک حاکم نیشابوری ، و برخی دیگر از منابع انعکاس یافته است.
با توجه به دلالت این روایت بر دوازده جانشین پیامبر (ص) که همگی از قریش بوده و مایه عزت اسلام خواهند بود و عدم انطباق این ویژگی ها بر هیچ یک از خلفای راشدین ، خلفای اموی ، سفیانی و عباس ی ، متکلمان شیعه از این روایت به عنوان شاهدی زنده و گویا بر حقانیت اعتقاد شیعه مبنی بر امامت و خلافت دوازده امام استفاده می‌کنند.
از این روایت که ظاهر آن تسلسل دوازده جانشین پیامبر است ، به ضمیمه روایاتی که در جوامع حدیثی اهل‌سنت انعکاس یافته مبنی بر این که مهدی از نسل فاطمه است ، می‌توان به دیدگاه شیعه رهنمون شد که معتقد است مهدی فرزند امام حسن عسکری (ع) بوده و دوازدهمین جانشین پیامبر به شمار می‌رود . با چنین استنتاجی حیات امام عصر از زمان ولادت تاکنون اثبات خواهد شد .
شگفت آن که ابی داود سجستانی روایت «اثناعشر خلیفه» را در «کتاب المهدی» و در کنار روایاتی از پیامبر آورده که در آنها بر ضرورت ظهور امام عصر که از نسل پیامبر و فاطمه است، تاکید شده است .
ابی داود بی آن که شاید خود متفظن شده باشد، از روایت اثناعشر خلیفه، انطباق آن بر امام مهدی بر ذهن او تبادر کرده است .
dr_alinasiri@
https://t.me/joinchat/AAAAAECj_lzpfHKBGLrQWA