معرفی کتاب «فمنیسم از فرازی خیالی تا فرودی واقعی»

زن به عنوان تجلی جمال الهی، یکی از زیباترین گل‏واژه‏های تکوینی خداوند است که در کتاب آفرینش به نگارش درآمده ا[clear]ل آدمیان به یُمن وجود او استمرار یافت و همو که خداوند جایگاه مادری را به او ارزانی بخشید تا انسان از دامن تربیت او به معراج راه یابد و [clear]رمای مهر او فهم واژه محبت دشوار می‏نماید و بدون حضور او محیط خانه سرد و خاموش جلوه می‏کند.

خداوند که پیام‏های خود را از آغاز تا کنون از رهگذر پیامبران و کتب آسمانی به گوش جهانیان رسانده، هماره از جایگاه رفیع زنان حمایت کرده و بر ضرورت اهتمام به رعایت حقوق آنان تاکید نموده است.

در این میان اسلام و کتاب آسمانی آن؛ یعنی قرآن، در ترسیم جایگاه زن از جایگاه ویژه‏ای برخوردار است؛ زیرا در برابر کتاب مقدس که از زن به عنوان طفیل وجود مرد و به عنوان خدمتکار او یاد کرده و در برابر نگاه کلیسا که وجود زن را مانعی برای راهیابی به کمال تلقی می‏کند، قرآن زن و مرد را آفریده شده از گوهری مستقل دانسته که می‏بایست در کنار هم وسیله آرامش یکدیگر را فراهم آورند و در سایه انجام وظایف و مسؤلیت‏های مختلف زمینه نیل به کمال خود را فراهم آورند.

قرآن افزون بر اختصاص سوره‏ای به نام مریم، یکی از بلندترین سوره‏های خود را «نساء» نامیده است و با اعلام قانون «وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»[1] بر رعایت حقوق زن پای فشرده است؛ چنان که رسول اکرم (ص) در آخرین خطابه خود با جمله «فاتقوا الله في النساء»[2] بر این امر صحّه گذاشته است.

از سویی دیگر، اسلام بی آن که زن را موجودی محصور در پستوی خانه تلقی کند، حضور فعال و تاثیرگذار او را در جامعه مفید می‏انگارد و در عین حال در راستای حفظ حریم و حرمت، از او خواسته است تا زینت و زیور خود را از نامحرمان فرو پوشاند و با رعایت حجاب، چشم و ذهن جامعه را از فروغلتیدن در منجلاب گناهان بازدارد و هماره حضور خود در اجتماع را با عفت، آزرم و پاک منشی قرین سازد.

در برابر چنین نگاه جامع و معتدلانه ادیان آسمانی به ویژه اسلام به زنان، در پی پدید آمدن دوران مدرنیته و رواج تفکرات مادی‏گرایانه، شماری از مدعیان دفاع از حقوق زنان در وتکنش به نگاه تحقیر آمیز کلیسا به زنان و برخی از ستم‏های رایج به آنان، نهضتی را پایه گذاری کردند که بعدها از آن به عنوان «فمنیسم» یاد شد.

فمنیست‏ها چنان در این عرصه به افراط گراییدند که زن را برتر از مردان دانسته و بر آزادی مطلق زن و ضرورت رها ساختن او از هر گونه حریم و حرمت پای فشردند و مفاهیمی همچون همسری، مادری، عفت و پاکدامنی را به سخریه گرفتند.

آن چه که به دامنه آسیب‏ها افزود، ظهور پدیده جهانی شدن، عصر انفجار اطلاعات و حاکمیت نظام سیاسی مبتنی بر اومانیست و سیطره ماشین و درآمد بر جهان است که در پی خود از زن به عنوان برترین نماد التذاذ آدمیان و ابزاری برای تبلیغ هر چه گیراتر کالاها، ترسیم کرد.

در باره آسیب‏ها و آفت‏هایی که در پی رواج این تفکر در چند سده اخیر در عرصه جهانی به پیکره اخلاق و ارزش‏های اخلاقی، فروپاشی جایگاه رفیع و بایسته زنان و در هم شکستن ارکان خانواده وارد آمده است، هر چه گفته آید، کم است.

عدم اقبال جامعه جوان در عموم کشورهای غربی به ازدواج و بالارفتن آمار طلاق، افزایش روز افزون فسق و رواج تجارت فحشاء، ظهور پدیده پورنو و همجنس‏گرایی از جمله پیامدهای بسیار تلخی است که بخشی از بار آن بر دوش فمنیست‏ها سنگینی می‏کند.

از سویی دیگر، نگرش «فمنیسم» از خاستگاه جهان غرب فراتر رفته و افزون بر جهان اسلام، برخی از روشنفکران ایران را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. با توجه به گسترش تفکر فمنیسم در جهان اسلام، بازخوانی و نقد آن و تبیین دیدگاه اسلام در باره جایگاه و حقوق زنان، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

کتابی که اینک با عنوان «فمنیسم از فرازی خیالی تا فرودی واقعی» به خامه خانم  فاطمه واسعی و آقای محمد جواد صفریزدی، در اختیار خوانندگان قرار گرفته، یکی از تلاش‏های علمی است که در این زمینه فراهم آمده است.

نویسندگان محترم در این کتاب جریان شناسی فمنیسم در جهان غرب، جهان اسلام و ایران را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و در کنار واکاوی نظرگاه مدافان این تفکر، دیدگاه قرآن در باره جایگاه و حقوق زنان مورد بررسی قرار داده و زیان‏ها و آسیب‏های این رویکرد را برشمرده‏اند.

انتشارات «وحی و خرد» وابسته به «موسسه معارف وحی و خرد» ضمن ارج گزاری به تلاش مولفان محترم برای تدوین این کتاب، امیدوار است با انتشار این اثر، زمینه رشد و تعالی فکری و اخلاقی خوانندگان به ویژه جامعه زنان کشور را فراهم آورده باشد.
علی نصیری
مدیر انتشارات وحی و خرد
وابسته به موسسه معارف وحی و خرد
 

 

[1] . نساء، 76.

[2] . بحار الانوار، ج 73، ص 350.