سالار شهیدان (ع) جاوید همیشه تاریخ

به حسن و خلق و وفا كس به يار ما نرسد *** ترا در اين سخن انكار كار ما نرسد

اگر چه حسن فروشان به جلوه آمده اند  *** كسى به حسن و ملاحت به يار ما نرسد

هزار نقش برآيد به كِلك صنع و يكى *** به دلپذيرى نقش نگار ما نرسد([1])

 

سخن از صفات و ويژگى هاى والاى انسانى خداگونه است كه در كتاب اخلاق و عرفان زيباترين واژه ها را با خون و قيام خود به ثبت رساند و به ارزشهاى والاى الهى و انسانى همچون عبوديت، حريت و آزادگى معنا بخشيد.

بارى، سخن از سالار شهيدان، سرور جوانان بهشت([2]) و پيشواى آزادگان جهان امام حسين بن على(عليهما السلام) است كه در قرآن به عنوان مصداق كامل «نفس مطمئنه» از او ياد شده([3]) و پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله) خود را از حسين دانسته([4]) و به اذعان هر تاريخ نگار حقيقت بينى جهاد او حيات جاودانه اسلام را ضمانت بخشيد.

كتاب فضائل امام حسين(عليه السلام) و آثار و بركات نهضت خونين كربلا و بررسى نقش ياران و اهل بيت امام(عليه السلام) در برپايى نهضت و ماندگارى آن، و عوامل و ريشه هاى شكل گيرى اين نهضت و بررسى ابعاد حكومت ننگين معاويه و يزيد و چگونگى برخورد خواصّ و عوام روزگار امام(عليه السلام) با اين نهضت و صدها مسأله مرتبط نيازمند كارى سترگ و كوشش جمعىِ درخور است.

نگارنده از سالها پيش مترصد فرصتى مناسب بود تا با نگارش اثرى هرچند ناچيز عشق، علاقه و ارادت خود را به ساحت ملكوتى سالار شهيدان امام حسين(عليه السلام) ابراز دارد، كه سرانجام توفيق الهى رفيق راه شد و اين نگاشته به فرجام رسيد.

درباره اين نگارش هيچ سخنى ندارم جز آن كه بگويم با قلبى آميخته با عشق و شيدايى به آن امام همام فراهم آمده و خواسته ام بدور از بحثهاى كم روح علمى و تاريخى برگ هايى آفتاب گونه و درس آموز از حيات نورانى و به ويژه نهضت جاودانه عاشورا را ورق بزنم و خوانندگان اهل بيت دوست را كه سينه آنان لبالب از جام عشق حسينى است، در نظاره گرى به زيباترين تصاوير كتاب حيات سرور شهيدان(عليه السلام) با خود سهيم سازم. و از آنجا كه گفتار و كردار ائمه(عليهم السلام) سراسر نور و روشنايى است و به همگان روشنايى مى بخشد، بدين منظور ده فصل از كتاب فضايل و كمالات امام حسين(عليه السلام)را با عنوان «روشنايى» برشمرده ام كه عبارتند از:

1.بندگى خداوند;  2. مردم نوازى;  3.ارزش محورى;  4.عزت مدارى; 5.آسان انگارى مرگ;  6. خُردانگارى دنيا;  7.عشق و عرفان;  8. دعا و استغاثه; 9.ظلم ستيزى;  10. اصلاح خواهى;

از خداوند توفيق آفرين به خاطر به فرجام رساندن اين نگاشته سپاسگزارم و اميدوارم در شناخت هرچه عميق تر زندگى امام حسين(عليه السلام) و پايبندى به ارزش هاى مورد اهتمام ايشان توفيق روزافزون ترى داشته باشيم و اين نگاشته بر معرفت عميقانه ما از ابعاد و شخصيت آن امام(عليه السلام) و عشق به پيشواى روشنايى ها بيافزايد.

والله ولى التوفيق

قم / على نصيرى

20 تيرماه 1382

11 جمادى الاول 1424

[1]- ديوان حافظ.

[2]- پيامبر اكرم در روايت مشهورى كه فريقين نقل كرده اند، فرمود: «الحسن و الحسين سيّدا شباب اهل الجنة.» نك: من لا يحضره الفقيه، ج 4، ص 179; بحارالانوار، ج25، ص 360; العوالم الامام الحسين(عليه السلام)، ص 250، مسند احمد بن حنبل، ج3، ص3 و ص321; سنن ابن ماجه، ج1، ص44.

[3]- نك: التفسير الصافى، ج5،  ص 327; بحارالانوار ج 24، ص 93.

[4]- نك: الارشاد، ج 2، ص 127 ; بحارالانوار، ج37، ص 74 ; المعجم الكبير، ج 3، ص 32; المستدرك على الصحيحين، ج 3، ص 177. پيامبر اكرم ص در اين باره فرمود: «حسين منّى و أنا من حسين.»

مقدمه کتاب «امام حسین (ع) پیشوای روشنایی ها» اثر استاد علی نصیری