راز تجویز چند همسری برای مردان

باسلام و احترام
استاد گرامی مطلبی که هر از چندگاهی دانشجویان آن را البته به اشتباه از ظلم های اسلام به جنس زن مطرح می کنند «چند همسری» است.
1. آیا در این مقوله غیر از برقراری عدالت میان زنان، شرط دیگری هم وجود دارد؟
2. شرط عدالت در اینجا چگونه تعریف می شود؟

و علیکم السلام
در بخش پرسش ها و پاسخ ها در پاسخ يک پرسش در همین زمینه در باره راز تک همسری زنان مطالبی ذکر شده است . می توانید به این بخش مراجعه کنید .
با این حال چند نکته را معروض می داریم :
1. خداوند می داند که بسیاری از مردها براي توسعه دامنه امیال جنسی خود به دنبال بهانه هایی خواهند بود و براي آن که عذری در اين جهت نگذارد ، راه تعدد همسر را باز گذاشت . از این جهت به تعدد همسر توصیه نشده و فقط تنها این امر مجاز اعلام شده است .
2. البته بايد به فزوني زنانی که شوهران آنان در پی حوادث مختلف  نظیر جنگ ها که عموماً متوجه مردان است ، چشم از جهان فرو بسته اند ، نیز توجه کرد که از طریق پیش بینی تعدد همسران برای مردها ، زمینه تامین نيازهاي مالی ، عاطفی و جنسی این دست از زنان نیز فراهم شده است .
3. مقصود از عدالت ، عدالت در محبت و عشق باطنی نيست . زیرا قرآن خود تاکید می کند که این کار از کسی ساخته نيست : « وَلَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَینَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ » (نساء ، 129) بلکه مقصود عدالت در نوع تعامل و چگونگي بروز آن محبت قلبی است که باید به گونه ای باشد که به هیچ همسری ستم نشود .  
4. قرآن در تشريع حکم جواز تعدد همسران نفرمود اگر عدالت نورزیدید ، تنها به یک همسر اکتفا کنيد . بلکه فرمود که اگر بیم دارید که نتوانید عدالت را رعایت کنيد ، پس به همان یک همسر اکتفا کنید: « فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً» (نساء ، 3)  . توجه کنید میان عدم عدالت با بیم در عدم عدالت فرق بسیار است .
حال بايد پرسید که چه کسی مي تواند از خود چنان اطمینان داشته باشد که بیم بي عدالتی در باره خود نداشته باشد .
به یاد داشته باشیم که عدالت هر چند در مرحله تعامل و نه در مرحله دل ، کاری بسیار دشوار و سخت است که بسیاري بلکه اکثر مردم توان التزام به آن را ندارند .
به عبارت روشن تر ، در عین آن که خداوند راه تعدد همسران را باز گذاشته ، ولی در عین حال چنان شرط سخت و دشواری برای آن در نظر گرفته که تنها شماری بس محدود از مردان که دارای درجه عالي از ایمان و تقوا هستند ، می توانند بدان متعهد و متلزم باشند و البته این امر با فرض برخورداری از تمکن مالی برای تمشیت امور چند همسر است .
موفق باشيد .