راز ضرورت تک همسری برای زنان

سلام علیکم

چرا در اسلام مرد می تواند چند همسر داشته باشد ، اما زن همواره باید با یک همسر بسر برد ؟

علکم السلام

راز این که مرد می تواند همزمان چند همسر داشته باشد ولي این امر براي زنان ملحوظ نشده ، چند نکته مي تواند باشد :
1. از نظر تکوینی خداوند برای زن تخمک های محدود تا حد 40 عدد که از آن میان تنها تعدادی محدود کارآمد هستند ، پیش بینی کرده در حالي که مرد دارای ميلیون ها اسپرم فعال است . این امر می تواند از اراده الاهی مبني بر امکان تعدد همسر برای مردان حکایت داشته باشد .  2. از هداف اصلی ازدواج حفظ نسل است و اين امر با تک همسری برای زنان ميسر است . به اين معنا که با ازدواج مرد با هر زن فرزند آنان تعلق به آن مرد پیدا می کند و در واقع پدر فرزند مشخص مي شود . در حالي که تعدد همزمان ارتباط یک زن با مردان ، این امکان را فراهم نمی کند تا مشخص شود نطفه ای که در رحم زن تشکیل شده از آن کدام مرد است . که اصطلاحاً به آن «اختلاط میاه» می گويند . چنان که می دانید امروزه در غرب بخاطر ارتباط جنسی همزمان زنان با چند مرد و نا معلوم بودن پدر فرزندان ، آنان را به نام مادرانشان مي نامند . البته در برخی از مناطق و شهرها در اروپا .
3. چنان که روانشناسان و روانکاوان تایید کرده اند ، همت زن جذب قلب مرد ، امام همت مرد تصرف بدن زن است . به عبارت روشن تر مردان بیشتر به دنبال لذایذ جنسی است ، اما زنان بیشتر به ارتباط عاطفی با همسران خود مي اندیشند . از اين جهت زن با داشتن یک همسر خوب ، به نياز عاطفی خود در مرحله اول ، پاسخ می دهد . در حالي که مرد ممکن است به نیاز جنسی خود نرسد . این امر می تواند تکوینی باشد .
نکته قابل توجه :
فضای فرهنگی غرب به گونه ای است که آموزه های اسلامي گاه برایشان عجیب می نماید . ما نباید از دفاع از احکام اسلامي مرعوب آنان شويم . اگر با استدلال قوی در برابر آنان از اسلام دفاع کنیم و این دفاع عالمانه و همراه با عمل و تقوا باشد ، دیر یا زود در دل آنان اثر می گذارد و مجذوب اسلام می شوند .
موج اسلام خواهی در غرب حکایت از این حقیقت دارد .

با اعتذار از تاخیر در پاسخ

موسسه معارف وحی و خرد