فاطمه بانوی بی‌مثال

فاطمه بانوی بی‌مثال
  • ناشر: وحی و خرد
  • نوبت چاپ: اول، بهار ۱۳۹۱
  • شمارگان: ۵۰۰۰
  • نسخه الکترونیک: لینک کتاب

در این کتاب تاریخ حیات فاطمه (ع) با عناوینی همچون در سایه‌سار تربیت پیامبر(ص)، دفاع از ولایت تا پای جان و خاموشی غریبانه مورد بررسی قرار گرفته و سه فضیلت از فضایل ایشان شامل عصمت، تحدیث و مقام شفاعت تبیین شده و سه ویژگی از سجایای اخلاقی آن بانو انعکاس یافته است که عبارت‌اند از: 1. مادری سخت‌کوش؛ 2. نماد ساده‌زیستی؛ 3. سخاوت بی‌مانند.

در مقدمه این کتاب چنین آمده است:
سخن‌گفتن در بارۀ برترین و برگزیده‌ترین بانوی اسلام و جهان، یعنی فاطمۀ صدیقه(س) کاری ساده و آسان نیست. بانویی که تجسم زن کامل و تجسد کامل زن است و خود آیینه‌ای است جاودانه در بازشناخت نگاه اسلام و قرآن به زن. بانویی که در عمر بس کوتاه، زرین‌ترین برگ‌های افتخار را برای خود به ثبت رساند و نام خود را در تارک تاریخ جاودانه ساخت.

چه افتخاری از این بالاتر که خداوند بارها در قرآن از او یاد کرد، در آیۀ «تطهیر» او را در شمار معصومانِ پیراسته‌دامن برشمرد، از او در ماجرای مباهله با عنوان «نسائنا» تجلیل کرد، با ولادت او و توصیف او به عنوان «کوثر» و خیر کثیر، در برابر کسانی که پیامبر را فاقد نسل می‌انگاشتند، به آن حضرت فزونی نسل را بشارت داد، در سورۀ «دهر» با زیباترین تعابیر از جود و سخاوت او و خانواده‌اش تجلیل کرد، به یُمن و تکریمِ یادکرد او در این سوره به رغم برشمردن انواع نعمت‌های بهشتی، از حورالعین یادی نکرد و چون او را در فراق پدر و بی‌مهری‌های امت محزون و متألم یافت، برترین فرشته خود یعنی جبرئیل را برای تسلا و هم‌سخنی نزد او فرستاد و اسرار امت تا روز قیامت را به او بازگو نمود؟!

چه مدالی از این باارزش‌تر که پیامبراکرم(ص) در میان همسران و دختران خود، تنها از فاطمه به عظمت و نیکی یاد کرد، پیوسته مشتاق دیدار او بود و در برابرش به احترام به تمام قامت از جای برمی‌خاست، او را به شوق بهشت می‌بوسید و می‌بویید و در بازگویی اسرار، او را محرم خود می‌دانست؟!

چه فوز و فلاحی از این گرانبارتر که فاطمه(س) شایستگی همسری و هم‌کفوی انسان والایی هم‌چون علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) را یافت که همۀ جهانیان در برابر عظمت اندیشه و منش او کرنش کرده‌اند؟!

چه پیروزی از این درخشان‌تر که فاطمه(س) در دامن خود فرزندان پاک و پیراسته‌دامنی هم‌چون حسنین و زینبین را پروراند و انوار پاک اهل‌بیت و حجت‌های الهی(علیهم السلام) به یُمن او پا به عرصه خاک گذاشتند و هدایت امتی بزرگ در پهنه گیتی از آغاز دوره امامت تا ظهور قیامت را عهده‌دار شدند و هر یک عالَمی را از پرتو حُسن خود روشنایی بخشیدند؟!

باری، صدیقه طاهره(س) بانویی است که در عرصه عبودیت خداوند، محراب عبادت از سجودِ دمادم او معطر و تاریکی شب با مناجاتش منور بود و در زمینه اهتمام به امور بندگان خدا، قوت افطار خود را به سائلی ارزانی داشت و یادگار خود را به مستمندی بخشید.

کدبانویی مهربان، مشفق و بی‌منت که با دست زخم‌آگین خود آسیاب دستاس می‌کرد و نان به تنور می‌نهاد و خانه را رفت و روب می‌نمود و گهواره طفلان می‌جنباند. در وفا و تکریم به شوی خود چنان گوی سبقت ربود که با رفتنش تاب و توان از حضرت امیر گرفت و اشک‌های دیده‌اش را بدرقه راهش کرد.

او بانویی است که با عفت، پاکدامنی و حجاب خود درس پاکی به زنان داد و با همه پاک‌منشی و رخ در حجاب داشتن، در هنگامه ضرورت در کنار کعبه غبار تنهایی و بی‌کسی از چهره پیامبر زدود، در میدان نبرد بر زخمِ ستاره‌گونه مجاهدان مرهم نهاد، برای دادخواهی از حق به غارت‌رفته خویش و دفاع از حریم ولایت پای به مسجد نهاد و خطابه آتشین سر داد و با چنین منشی نشان داد که می‌توان میان عفت و حجاب و حضور تأثیرگذار در جامعه جمع کرد. آیا زمانه، بانویی به عظمت فاطمه(س) به خود دیده است؟

از سویی دیگر، باید اذعان کرد امروز و در روزگار ما سخن‌گفتن از زندگی، اندیشه و منش فاطمه(س) بیش از هر زمان دیگر ضروری می‌نماید، زیرا از سویی شبهات فمنیست‌ها و تأکید آنان بر آزادی بی‌قید و شرط زنان و برابری آنان با مردان در همه حقوق و در پی آنان شبهاتی که از سوی روشن‌فکران مدافع حقوق زنان در جهان اسلام پراکنده شده، زمینه لغزش فکری برخی را فراهم ساخته و از سویی دیگر، عصر ارتباطات و پدیده جهانی‌شدن و امکان دسترسی به سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های ماهواره‌ای، با توجه به عموم برنامه‌های ضداخلاقی که در آن‌ها انعکاس می‌یابد، زمینه لغزش اخلاقی و وسوسۀ کنار گذاشتن حجاب و عفاف را در شماری از زنان و دختران تقویت نموده است.

بدون تردید، رستن از دام شبهه و کشش شهوت را نمی‌توان کار آسانی انگاشت. آن‌چه که در این بین می‌تواند چون چراغی فروزان راه را از چاه بازشناساند و زنان و دختران ما را از خطر وارهاند، بازخوانی زندگی، اندیشه و منش زنان اسوه است که در صدر آنان بزرگ بانوی اسلام صدیقه طاهره(س) قرار دارد؛ همو که با اندیشه و منش پاک خود جایی برای این دست از شبهات و لغزش‌ها باقی نگذاشته است.

و این هدف و آرمانی است که نگارنده از تدوین این کتاب با عنوان «فاطمه(س) بانوی بی‌مثال» دنبال کرده و تلاش نموده تا با نگاهی مختصر و با امعان نظر به روایات اهل‌بیت(علیهم السلام)، افق‌هایی از زندگی، فضایل و سجایای اخلاقی صدیقه طاهره را برای زنان و دختران فرهیخته و دین‌مدار و کلیه علاقه‌مندان به آن حضرت بازشناساند.

گفتنی است، نگارنده با بضاعت محدود و دانش اندک خود تا کنون در حوزه سیره‌پژوهی افزون بر این کتاب، دو کتاب دیگر به سامان رسانده است که عبارت‌اند از: 1. امام‌حسین(ع) پیشوای روشنایی‌ها؛ 2. سیمای حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه. با این دو کتاب که به لطف الهی مورد استقبال فراوان علاقه‌مندان به اهل‌بیت(علیهم السلام) قرار گرفت، گامی هر چند خُرد و ناچیز در معرفی آنان برداشته شد. امیدوارم خداوند، توفیق تکمیل این کار و در گامی فراتر توسعه و تعمیق سیره‌پژوهی اهل‌بیت(علیهم السلام) را به ناچیز ارزانی دارد!

با امعان نظر به ابعاد زندگی و شخصیت صدیقه طاهره(س)، ترسیم بخشی از سیمای ایشان در این کتاب در سه فصل اساسی و در مجموع در دوازده مبحث به شرح ذیل دنبال شده است:

فصل نخست به معرفی و بررسی مهم‌ترین رخدادهای تاریخ حیات ایشان در قالب شش بحث اختصاص یافته است که عبارت‌اند از: 1. در سایه‌سار تربیت پیامبر(ص)؛ 2. حمایت بی‌دریغ از رسالت؛ 3. افتخار همسری با امیرمؤمنان(ع) ؛ 4. در سوگ پدر؛ 5. دفاع از ولایت تا پای جان؛ 6. خاموشی غریبانه.

در فصل دوم، سه فضیلت از فضایل فاطمه(س) مورد واکاوی قرار گرفته است که عبارت‌اند از: 1. مقام عصمت؛ 2. مقام تحدیث؛ 3. مقام شفاعت.

در فصل سوم، سه ویژگی از سجایای اخلاقی صدیقه طاهره(س) انعکاس یافته است که عبارت‌اند از: 1. مادری سخت‌کوش؛ 2. نماد ساده‌زیستی؛ 3. سخاوت بی‌مانند.