سیمای امیرمومنان در نهج البلاغه

سیمای امیرمومنان در نهج البلاغه
  • ناشر: وحی و خرد
  • نوبت چاپ: اول، تابستان ۱۳۹۰
  • شمارگان: ۱۵۰۰
  • نسخه الکترونیک: لینک کتاب

در این کتاب با بازکاوی گفتار حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه هفت مورد از ویژگی های شخصیتی امام مورد بررسی قرار گرفته اند که عبارتند از: همراهی مستمر با پيامبراکرم ، دانش بیکران، بصيرت، پرهیزکاری، دنيا گريزى، عدالت خواهى و شجاعت.

در مقدمه این کتاب چنین آمده است:
مردان بزرگ هماره پیش از زمان خود پا به عرصه وجود می گذارند و سالیانی متمادی لازم است تا بلندای مقام و شخصیت آنان برای مردم آشکار گردد . امیر مومنان (ع) مصداق بارز این واقعیت است چنان که خود فرمود:
« غداً ترون ایامی و یکشف لکم عن سرائری و تعرفوننی بعد خلوّ مکانی. فردا به روزگارم در خواهيد نگريست و رازهاى درونم براى شما آشكار خواهد شد و پس از خالى شدن جايگاهم و نشستن ديگرى بر جان من، مرا خواهيد شناخت.»

اینک که قریب به چهارده سده از دوران حیات آن امام همام می گذرد، تازه مرغ بلند پرواز اندیشه بشری به زوایایی از شخصیت شکوهمند این مرد آسمانی راه یافته و افق هایی نه چندان گسترده از آسمان هویت او را کشف کرده است.

این در حالی است که تا کنون هزاران کتاب در باره شناخت مقام و منزلت این انسان الاهی و درک مفاهیم و مقاصد گفتارش که بخشی از آن در نهج البلاغه گرد آمده، به رشته تالیف در آمده است، ولی زبان حال همه آنها این بیت است:
کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست که تر کنم سرانگشت و صفحه بشمارم
باری، امام علی خلاصه انسانیت، آیینه تمام نمای حق، تجلی اسماء جمال و جلال الاهی، شاهکار کارگاه آفرینش، قرآن ناطق و درس آموخته مکتب پیامبر اکرم (ص) است.

انسانی که عدالت را معنا کرد و شجاعت را به تصویر کشید و عاطفه را شرمگین ساخت و عبادت را آبرو بخشید. در باره چنین انسانِ خداگونه ای چه می توان گفت و چه می توان نگاشت؟!

آن چه در اين نوشتار انعكاس يافته، گذرى به گفتار امير مؤمنان (ع) در نهج البلاغه است كه در آن گوشه هايى از زواياى ناشناخته وجودى خود را تصوير كشيده است.
و اگر قرار است عظمت و بلندای شخصیت امام را بهتر از گذشته دریابیم و به زوایایی از سیره او پی ببریم، چه راهی بهتر از آن که این معرفی از زبان خود امام انجام گیرد که ایشان خود را بهتر از هر کسی می شناسد.

بر این اساس، در این کتاب با بازکاوی گفتار حضرت امیر (ع) در نهج البلاغه، هفت مورد از ویژگی های شخصیتی امام مورد بررسی قرار گرفته اند که عبارتند از: 1. تخلق به اخلاق نبوی و خوشه چینی از خرمن دانش پیامبر (ص) ؛ 2. دانش بیکران؛ 3. مقام بصيرت و يقين؛ 4. پرهیزکاری و عبودیت الاهی؛ 5. زهد و دنيا گريزى؛ 6. عدالت خواهى؛ 7. شجاعت و خُرد انگاری مرگ.