پیشوای روشنایی

پیشوای روشنایی

این کتاب خلاصه و برگرفته ای است از ویراست دوم کتاب «امام حسین (ع) پیشوای روشنایی ها» است که در آن ده فضیلت از فضایل سالار شهیدان مورد بررسی قرار گرفته است.
در مقدمه این کتاب چنین امده است.
کتاب « پیشوای روشنایی ها» از صفات و ويژگى ‌هاى والاى امامی سخن می گوید که در عرصه دین، اخلاق و عرفان زيباترين واژه‌ها را با خون و قيام خود به ثبت رساند و به ارزش هاى الهی و انسانى همچون عبوديت، خُرد انگاری مرگ و آزادگى معنا بخشيد.
سخن از امام حسینعلیه السلام است که سوره فجر به نیل او به مقام «نفس مطمئنه» شهادت داد. همو که مدال همراهی با تابناک ترین گروه پاکان یعنی اهل بیت علیهم السلام را بر گردن دارد که آیه تطهیر در اثبات پیراستگی و عصمت آنان نازل شد و سوره دهر در ستایش از اخلاص و روح خیر رسانیِ آنان به نیازمندان فرود آمد و آیه مباهله بر جایگاه بلند و آسمانی آنان گواهی داد.
سخن از سید و سالار شهيدان و سرور جوانان بهشت است كه پیامبر اکرم صل‌الله علیه و آله با ریحانه و گل خوشبوی خود خواندن او و با جمله «حسین منی و أنا من حسین» میزان پیوستگیِ گسست ناپذیر او با رسالت را آشکار ساخت.
سخن از کسی است که با خون خود و یاران مخلص و با وفایش به اذعان هر تاريخ‌ نگارِ حقيقت ‌بينى حيات جاودانه اسلام را ضمانت بخشيد و شعار «مرگ در نظرم برتر از زندگی با ستمکاران است» را بر تارکِ تاریخ جاودانه ساخت.
از آنجا كه گفتار و كردار ائمه سراسر نور و روشنايى است و به همگان روشنايى مى‌بخشد، در این کتاب ده فضیلت از فضايل و كمالات سالار شهیدان با عنوان «روشنايى» برشمرده‌ شده است که عبارتند از:
1. بندگى خداوند؛ 2. عشق و عرفان ؛ 3. دعا و استغاثه ؛ 4. خُردانگاری دنیا ؛ 5. آسان انگاری مرگ ؛ 6. ارزش محوری ؛ 7. مردم نوازی ؛ 8. عزت مداری ؛ 9. ظلم ستیزی ؛ 10 . اصلاح خواهی.
گفتنی است که این کتاب خلاصه و برگرفته ای است از کتابی با عنوان «امام حسین (ع) پیشوای روشنایی ها» که ویراست دوم آن همزمان با انتشار این کتاب، در اختیار عاشقان سالار شهیدان قرار گرفته است.
در پایان از خداوند توفيق‌آفرين و فیض گستر به ‌خاطر به فرجام رساندن اين نگاشته سپاسگزارم و اميدوارم در شناخت هرچه عميق‌تر زندگى امام حسين علیه السلام و پايبندى به ارزش‌هاى مورد اهتمام ايشان توفيق روزافزون‌ترى داشته باشيم و اين نگاشته به معرفت عميقانه ما از ابعاد و شخصيت آن امام و عشق به پيشواى روشنايى‌ها بيافزايد.

والله ولى التوفيق
على نصيرى
قم، موسسه معارف وحی و خرد
25 /9/ 1389 ؛ دهم محرم الحرام 1432