شب قدر ، اثبات گر جایگاه رفیع امام عصر (ع)

در سوره مبارکه قدر از نزول قرآن در شب قدر که بر هزار ماه برتری دارد ، سخن به میان آمده و در تبیین ارزش این شب آمده که فرشتگان و برترین آنها یعنی روح با امر و فرمان الاهی برای انجام هر امری فرود می‌آیند و تا سحرگاه سلام و تحیت به ارمغان می‌آورند : « تَنَزَّلُ الْمَلَائِکةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ هِی حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ»

در سوره دخان نیز تبیین شده که آن امر تفصیل و جداسازی حکیمانه کارهاست : «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ»
 

پرسش مهم در برخورد با این آیات آن است که فرشتگان کجا و نزد چه کسی فرود می‌آیند و آن امور حکیمی که در شب قدر جدا شده و تبیین می‌گردد چیست ؟
 

چنین پرسشی به ذهن یاران ائمه رسیده و آنان پاسخ آن را جویا شدند . ائمه (ع) در پاسخ شیعیان فرمودند : که مقدرات سال در شب قدر مشخص شده و فرشتگان نزد امام معصوم و حجت الاهی در هر دوره فرود می‌آیند.
 

ثقه الاسلام کلینی در کافی در کتاب الحجه یابی تحت عنوان «باب فی شأن انا انزلناه فی لیله القدر و تفسیرها» گشوده و در آن 9 روایت آورده است. 
به استناد این روایات شب قدر در میان تمام امت‌ها وجود داشته و فرشتگان آسمانی بر پیامبر یا وصی او در هر عصری فرود آمده‌اند و این سنت در میان امت اسلامی در هر دورانی برای هر امامی تکرار شده است .
 

در روایت نخست این امر تبیین شده که فرشتگان از آسمان به آسمان فرود نمی‌آیند، بلکه از آسمان به زمین نزول می‌کنند .
 

پس این پرسش هم‌ چنان منطقی است که این جداسازی هر امر حکیمانه و مقدرات هستی در زمین با چه شخص یا اشخاص در میان گذاشته می‌شود. و اگر قرار باشد ملاقات فرشتگان با انسان کامل در زمین جزو برنامه‌های شب قدر فرشتگان نباشد، نزول فرشتگان در این شب بر روی زمین مفهومی نخواهد داشت.
 

با پذیرش فرود فرشتگان و ملاقات آنان با امام عصر (ع) به عنوان انسان کامل ،  ضرورت وجود حجت  و جایگاه رفیع امام عصر (ع ) آشکار می گردد . 
 

بخاطر نقش بسیار کار آمد سوره مبارکه قدر در اثبات امامت و ولایت و اثبات استمرار آن ، امام باقر از شیعیان خواسته است تا با مخالفان با سوره قدر و آیات سوره مبارکه دخان احتجاج و مناظره کنند . روایت چنین است :
 

«عن ابی جعفر (ع) قال : یا معشرالشیعه خاصموا بسوره انا انزلناه تحاجّوا ، فوالله انها لحجه الله تبارک و تعالی علی الخلق بعد رسول‌الله و انها لسیّده دینکم و انها لغایه علمنا، یا معشرالشیعه خاصموا بحم و الکتاب المبین انا انزلناه فی لیله مبارکه انا کنا منذرین ، فانها لوُلاة الامر خاصّه بعد رسول‌الله.»

 

 

خدایا در  چنین شب بزرگی ، سلام و ارادت خالصانه ما را به محضر آن  برگزیده الاهی برسان و ما را مشمول الطاف آن حضرت قرار بده !