رابطه شب قدر با دخالت انسان در سرنوشت

معارف: مدیر موسسه معارف وحی و خرد تفكر تعيين و ثبت مقدرات یک ساله انسان در شب هاي قدر را خلاف قاعده اختيار انسان در تغيير سرنوشت دانست.

حجت الاسلام علی نصیری، با اشاره به اهمیت تفکر و تدبر در شب های قدر به خبرنگار شبستان گفت: بر اساس آن چه در روایات آمده است یک ساعت تفکر برتر از 70 سال عبادت است، شب قدر نیز باید راهی برای رسیدن به خودشناسی و خودیابی باشد و تفكر در آن اهميت بسزايي دارد.

 

وی مهمترین فعالیت در کنار نماز و دعا در شب های قدر را یافتن خود و تفکر و تأمل در آفرینش انسان برشمرد و اظهار داشت: در حقیقت می توان گفت که شب های قدر به عنوان مجال و فرصتی است که خداوند برای هر انسانی قرار داده تا در زندگی خود تفکر و تأمل بهتری داشته باشد و از این رهگذر مسیر خود را با آگاهی بیشتری طی کند.

 

حجت الاسلام نصیری درباره این که فرد در شب های قدر باید به چه چیزی فکر کند و به تفکر درباره چه موضوعی بپردازد گفت: در فرمایشی از حضرت علی(ع) نقل شده که "خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده؟ در کجا است؟ و به کجا می رود".

 

وی با تأکید بر این که موضوع مذکور در فلسفه و عرفان اسلامی هم یاد شده است، تصریح کرد: در انتهای آیه 219 و ابتدای آیه 220 سوره بقره خداوند تأکید کرده که اندیشیدن امری مهم در آفرینش انسان است.

 

مدیر گروه آشنایی با منابع اسلامی دانشگاه معارف اسلامی ادامه داد: بنابر این مهمترین پرسش هایی که در رهگذر تفکر و تدبر می تواند ذهن انسان را مشغول کند چگونگی هویت یابی و شناخت خود در جهان آفرینش است.

 

پرسش دیگری که در گفت وگو با حجت الاسلام نصیری مطرح شد، ارزیابی مقوله ثبت مقدرات یک ساله انسان ها در شب های قدر و تأیید آن ها توسط امام زمان (عج) بود که وی پيرامون اين موضوع توضيح داد: من اعتقادی به این گونه ابلاغ هایی که در رسانه ها و هیئات می شود ندارم چرا که این گونه تفکرات بر جبری بودن آفرینش و محتوم بودن همه مقدرات تأکید دارد، در حالی که جهان بر اساس اختیار است نه اجبار.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: از نظر من آن چه در این شب ها مورد تأیید قرار می گیرد نشأت گرفته از علم الهی است نه اراده الهی، به این معنا که در شب های قدر آن چه در علم الهی نسبت به سرنوشت انسان ها در نظر گرفته شده به امام زمان (عج) عرضه می شود.

 

وی با تأکید بر این که علم الهی با اراده الهی تفاوت دارد، تصریح کرد: در واقع مفهوم این جمله این است که انسان ها در مقدرات و سرنوشت خود دخالت دارند که این برخلاف تفکری است که از طریق جبری بودن دنیا در بین مردم ترویج پیدا کرده است.

 

حجت الاسلام نصیری خاطرنشان کرد: این گونه نیست که ما انسان ها مانند ماه و خورشید بنشینیم تا سرنوشتی برایمان محتوم شود، در واقع این تفکر نادرستي كه در بین مردم رواج پیدا کرده است باید از طریق آگاهی های صحیح رفع شود تا افراد به این نتیجه برسند که سرنوشت انسان ها بر اساس اعمال خودشان شکل می گیرد.

 

مدیر گروه آشنایی با منابع اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، فقدان حس مسئولیت و اختیار را نخستین نتیجه ترویج تفکرات جبری و محتوم بودن سرنوشت انسان دانست و گفت: از نظر من ترویج این تفکرات صد در صد خطا است چرا که در حقیقت کارها و آینده ما بر اساس اختیار اتفاق می افتد.

 منبع : خبرگزاری  شبستان