راه‌کارهای تحقق منشور توسعه فرهنگ قرآنی

علی نصيری : منشور توسعه فرهنگ قرآنی سطح‌بندی نيازها در بخش پژوهش را رعايت كند .  گروه انديشه : به باور عضو هيئت علمی دانشگاه علم و صنعت ايران، يكی از كارهای مهمی كه در بخش پژوهش بايد انجام شود، اين است كه مخاطبان پژوهش‌های قرآنی سطح‌بندی شوند؛ يعنی نيازی كه معلم قرآن يا قاری دارد با نياز يك مخاطب عام متفاوت است و بايد به اين تفاوت نيازها توجه شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين «علی نصيری»، عضو هيئت علمی دانشگاه علم و صنعت ايران، درباره فعاليت‌های پژوهشی قرآنی در منشور توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: بنده به شخصه معتقدم كه پژوهش‌های قرآنی يك ضعف اساسی دارد و آن اين‌كه اين پژوهش‌ها بسيار سطحی است و لايه‌های سطح پايين جامعه را پوشش می‌دهد؛ مثل اين‌كه فقط به قصص قرآنی پرداخته شود و يا به بيان خواب‌هايی كه قرآن كريم نقل كرده، بپردازيم و يا به بحث استخاره با قرآن پرداخته شود.

 

وی افزود: بخشی از كتاب‌های ما اين سطح نازل را دارند، ولی بخش ديگری از تحقيقات قرآنی بسيار سطح بالايی دارد كه فقط برای خواص جامعه قابل استفاده است، متأسفانه ما بخش زيادی از مخاطبان عام قرآن كريم را مورد توجه جدی قرار نداده‌ايم؛ چه در حوزه علوم قرآن و چه در حوزه‌های ديگر همچون تاريخ قرآن و تفسير.

 

نصيری عنوان كرد: يكی از كارهای اساسی كه بايد اتفاق بيفتد، نيازسنجی است؛ يعنی ما بايد كاری كنيم كه مخاطبان خودمان را بشناسيم و ببينيم كه در چه سطوحی قرار دارند؛ چه از حيث سطوح سنی، چه از حيث جنسيتی و چه از لحاظ ميزان معلومات و اطلاعات عمومی و همچنين معلومات و اطلاعات دينی و قرآنی.

 

اين مدرس دانشگاه با بيان اين‌كه بايد از مخاطبان نيز كمك گرفته شود، گفت: بايد توجه شود كه مخاطبان ما بيشتر چه مباحث و چه مسائلی را می‌طلبند و می‌خواهند، نظير اين كار را الآن صدا و سيما انجام می‌دهد و بخش نظرسنجی در آن سازمان به بررسی نيازها و نظرات مخاطبان می‌پردازد، هر برنامه‌ علمی، هنری و… كه از صدا و سيما پخش می‌شود، مورد نظرسنجی قرار می‌گيرد.

 

نصيری ادامه داد: بسياری از تحقيقات قرآنی ما چون با مخاطب گره نخورده است و نظر مخاطب در آن‌ها خواسته نشده است؛ لذا گويی كه اين تحقيقات در عالم ديگری انجام می‌شود و مخاطبان و خوانندگان آن در عالم ديگری سير می‌كنند.

 

عضو هيئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بيان اين‌كه يكی از كارهای مهمی كه بايد انجام شود، اين است كه مخاطبان پژوهش‌های قرآنی بايد سطح‌بندی شوند، گفت: بايد نيازهای مخاطبان استخراج شود و البته اين كار بايد به روش‌های علمی صورت بگيرد و بخش‌های مختلفی كه در اداره آمار وجود دارد و همچنين سازمان‌های قرآنی مختلف كشور می‌توانند در اين زمينه محل رجوع باشند.

 

وی اظهار كرد: نيازهايی كه معلمان قرآن يا قاريان قرآن دارند با نيازی كه يك مخاطب عام دارد، متفاوت است، و بايد به اين تفاوت نيازها توجه شود، بعد از اين‌كه اين نيازها سنجيده شد، مرحله بعد برنامه‌ريزی برای برآورده كردن اين نيازهاست.
 
  
منبع : ایکنا

 

دوشنبه 08 شهريور 1389 11:14:15             شماره‌ خبر :644680