نقد شبهات قرآنی ضرورتی اجتناب ناپذیر

اعضای ثابت حلقه که همگی از صاحب نظران شناخته شده در حوزه مطالعات قرآنی بوده و دارای آثاری در این زمینه اند ، عبارتند از :
1. حجة الاسلام و المسلمین احمد قدسی ، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه
2. حجه الاسلام و المسلمین علی اسلامی ، عضو هیات علمی پژوهشکده اسراء
3. حجة الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور ، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
4. حجه الاسلام و المسلمین مهدی رستم نژاد ، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه
5. حجه الاسلام و المسلمین سید عبد الکریم حیدری ، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه
6. حجه الاسلام و المسلمین ترابی ، معاون رییس نهاد و مدیر مرکز اساتید معارف دانشگاه های کشور
7. حجه الاسلام و المسلمین رزقی ، عضو هیات علمی پژوهشکده اسراء
لازم به ذکر است که در عموم جلسات برخی از فاضلان و علاقه مندان به عنوان میهمان در این جلسات شرکت می کنند .
2. تنظیم ساختار علمی جلسات نقد ؛
بدین منظور اقدامات ذیل انجام گرفته است :
1. اصطیاد و اولویت گذاری مباحث ؛ بدین منظور با بررسی میدانی آیات قرآن از آغاز ، مواردی از آیات که مدار ابهام ، چالش و تشابه بوده و احیاناً دستاویزی برای تهاجم به قرآن قرار گرفته اند ، اصطیاد شده و با عطف توجه به نیاز های روزآمد جامعه میان آنها اولویت گذاری شده است .
2. توزیع مباحث میان اعضای حلقه ؛ پس از اولویت گذاری مباحث ، هر یک از اعضای حلق مسئولیت بررسی علمی آیه و مبحث مورد نظر را بر عهده می گیرد تا طبق جدول زمانی مشخص مباحث خود را در آن زمینه فراهم سازد . بدین منظور مقاله ای در آن زمینه فراهم ساخته و پیش از موعد مقرر در اختیار اعضاء قرار می گیرد تا نقد و بررسی به طور روشمند انجام گیرد .
3. تهیه فیش های مطالعاتی ؛ به منظور تسهیل و تسریع در دستیابی به آراء مفسران در زمینه هر یک از موضوعات و آیات مورد بحث ، با کمک نرم افزارهای موجود فایل کاملی ناظر به حدود 80 تفسیر در اختیار اعضای جلسه قرار می گیرد .
4. نقد و پالایش مقاله ؛ در کنار برگزاری جلسه نقد و طرح بحث از سوی پدید آورنده مقاله ، با عطف توجه به نقد و اشکالاتی که به طور طبیعی در جلسه طرح می گردد ، زمینه برای پالایش علمی مقاله و رفع کاستی های آن فراهم می گردد .
5. انعکاس نتایج جلسه ؛ بدین منظور افزون بر ضبط کلیه جلسات و انعکاس اخبار مربوط به برگزاری جلسه ، در برنامه های آتی موسسه انتشار فصلنامه «نقد شبهات در زمینه قرآن» پیش بینی شده تا از این رهگذر دستاورد مباحث جلسه در اختیار محافل علمی قرار گیرد .
لازم به ذکر است که تا کنون برخی از شبهات در زمینه حقوق زنان و نیز شبهه رابطه پدیده ارتداد با آزادی عقیده ، در جلسات حلقه مورد نقد و بررسی قرار گرفته است .