جامعه آمادگی افزایش جمعیت را ندارد

وی در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن که می فرماید«فرزندانتان را از ترس فقر نکشید» افزود: یکی از پدیده های زشتی که در عرب وجود داشته زنده به گور کردن فرزندان از ترس نداشتن رزق و روزی بوده است، از این رو خداوند در آیاتی می فرماید«ما روزی شما و آنان را می دهیم».

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: خداوند در سوره نوح می فرماید« اگر شما به سمت خدا بروید و در پیشگاه او استغفار کنید، شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند»؛ مفهوم این آیه این است که فرزند بسیار می تواند در مواردی دلیل بر مهر و محبت الهی و روزی معنوی باشد.

وی خاطر نشان کرد: در روایات نیز دو نوع رویکرد وجود دارد، یکی رویکرد پیامبر اکرم(ص) است که می فرماید«با یکدیگر ازدواج و زاد و ولد کنید، زیرا من در روز قیامت به وجود شما بر دیگر امت ها افتخار مى کنم ، هر چند سقط باشد.»

حجت الاسلام نصیری یادآور شد: رویکرد دیگر حکمتی از امیر مؤمنان علی(ع) است که می فرماید«قلة العیال احد الیسارین، کمی زن و فرزند یکی از دو راحتی است».

وی اضافه کرد: ما می توانیم از مجموعه آیات و روایات این گونه برداشت کنیم که تولید مثل هر جا به شکوه، قدرت و عظمت یک خانواده و جامعه می انجامد اسلام طالب آن است و آن را مورد تأیید قرار می دهد.

مدیر مؤسسه معارف و خرد وحی بیان داشت: اگر در جایی تولید نسل و کثرت فرزندان، از جنبه های تربیتی، رسیدگی و مدیریت جامعه به گونه ای باشد که جامعه نتواند خودش را با این کثرت نفس هماهنگ کند، باید افزایش جمعیت را کنترل و محدود کند.

وی ابراز داشت: در جامعه موارد فراوانی مشاهده می شود که از نظر اداره زندگی دچار مشکل هستند و بعضا پدر یا مادر برای اداره زندگی مجبور به داشتن دو یا سه شغل هستند و در داخل خانه حضور ندارند و عملا وقتی برای تعلیم، تربیت و رسیدگی به فرزندان باقی نمی ماند.

حجت الاسلام نصیری خاطر نشان کرد: تلاش پدر و مادر برای تهیه مایحتاج زندگی، مسکن، هزینه تحصیلی و مواردی این گونه موجب بسیاری از آلودگی ها، عقب افتادگی ها، بیکاری، فساد و تباهی شده است و آمار های موجود نشانگر این وضعیت است.

وی یادآور شد: آمارهایی که به بررسی رفتارشناسی مردم و روانشناختی رفتاری مردم پرداخته نشان می دهد در مناطق حاشیه نشین شهر ها و مناطقی که زاد و ولد زیاد است، چه در ایران و چه در کشور های دیگر، میزان جریان جرم، جنایت، انحرافات و ضعف فرهنگی رو به افزایش است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: این مسائل نشانگر ضعف مدیریت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است؛ اگر جامعه از قدرت و توان لازم برای اداره خانواده ها برخوردار باشد یا والدین قدرت اداره فرزندان در زمینه های تربیتی اخلاقی و فرهنگی را داشته باشند، تکیه بر روی کنترل و پیش گیری بی معنا خواهد بود.

وی ابراز داشت: ما در بحث کنترل جمعیت همانند مباحث فرهنگی دارای وحدت رویه نیستیم و گاهی با شدت و در بعضی مواقع با ضعف برخورد می کنیم، از این رو باعث سردرگمی مردم شده‌ایم.

حجت الاسلام نصیری بیان داشت: ما در پانزده سال پیش شاهد رشد 2/3 درصدی بودیم و برای پیشگیری از بحران جمعیتی راه کارهایی همچون طرح قانون، پیشگیری در مراکز درمانی و کارهایی از این قبیل صورت گرفت تا رشد جمعیت به 2/1 در صد رسید.

وی در پایان گفت: با وجود مشکلات اقتصادی موجود، اقتصاد نفت محور، فاصله با سند چشم انداز 1404 و مباحث اجتماعی روز، هنوز مجال کافی برای افزایش جمعیت و طرح مباحث اینچنینی فراهم نشده است و جامعه آمادگی افزایش جمعیت را ندارد./919/ت302/ع