تبیین همه ابعاد شخصتی حضرت زهرا ضروری است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان ضروت داشتن الگو برای تمامی علوم گفت: نیاز به الگو و مدل در همه عرصه های علوم نیازی طبیعی و چه بسا عقلانی است. با نگاهی اجمالی به حوزه علوم فنی و مهندسی نیازمندی به الگو، ضرورت خود را بیشتر نشان می‌دهد.

مدیر مؤسسه معارف وحی و خرد با اشاره به پیامهای دینی در حوزه باورها و ارزش‌ها و عمل خاطرنشان کرد: در قرآن به آموزه های ارزشی، فعلی و اعتقادی فراوانی برخورد می کنیم. مثل آیه 34 سوره فصلت « ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ» که توصیه می‌کند بدی را با عمل نیکوتر پاسخ دهید. در جای دیگر می فرماید: «وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا»(بقره/83) و یا در آیه 65 سوره فرقان «وَ عِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» توصیه به رعایت اعتدال و برخورد صحیح با نادانان دارد. مهم این است که اسلام برای اجرای این فرامین و توصیه ها، وجود مقدس نبی اکرم و همه ائمه طاهرین (ع) را به عنوان الگو معرفی کرده است.

وی با اشاره به جایگاه والای حضرت زهرا (ع) در متون دینی خاطرنشان کرد: وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا (س) تربیت یافته دامان رسول گرامی اسلام(ص) است و ائمه طاهرین(ع) به مناسبت‌های مختلف به سیره عملی ایشان اشاراتی داشته اند.

مدیر مؤسسه معارف وحی و خرد با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) به برخی الگوهای رفتاری حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: از امام صادق(ع) نقل است که مادر ما زهرا شبهای قدر فرزندان خود را بیدار نگه می‌داشت تا از فضیلت شب قدر محروم نمانند یا سخن امام حسن(ع) که فرمود دیدم مادرم در دعا، همسایگان را بر اهل خانه مقدم می‌دارد که در بیان فلسفه آن حضرت زهرا به «الجار ثم الدار» اشاره کرده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت پرداختن به چهره ستم دیده حضرت زهرا (س) را جفای در حق ایشان دانست و متذکر شد: پرداختن به ظلم‌هایی که به حضرت زهرا(س) در راه دفاع از ولایت رفته را نباید نادیده گرفت اما توجه صرف به این جنبه باعث شده تا جامعه با دبگر ابعاد شخصیتی ایشان کمتر آشنا باشد./927/ت302/ع
منبع : خبرگزاری رسا