ضرورت معرفی قرآن و نهج البلاغه به جهانیان

ضرورت معرفی قرآن و نهج البلاغه به جهانیان
بسیاری از صاحب نظران میزان تحولات علمی دوران معاصر یعنی از دوره رنسانس به این طرف که با اختراع تلسکوپ و میکروسکوپ آغاز شد ، را بیش از تحولات علمی در طول تاریخ بشر که ممکن است به ده ها هزار سال برسد ، دانسته اند .
بر اساس چنین تحولات چشمگیری دوران ما را عصر انفجار اطلاعات می نامند ؛ دوره ای که مرز ها و فاصله های طولانی جغرافیایی با کمک ابزارهایی همچون ماهواره و اینترنت به حداقل ممکن تغییر یافته و جهان پهناور دیروز به دهکده و بلکه به تعبییر دیگر اندیش وران به خانه جهانی تبدیل شده و از این رهگذر پدیده جهانی شدن و کنار رفتن مرزها در عرصه های مختلف فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی در حال شکل گیری است .
از سویی دیگر ، می دانیم که جهان پس از دوران رنسانس و ظهور مدرنیته و با تفوّق علم و تجربه با موجی از خدا گریزی روبرو شد و مکاتبی همچون مارکسیسم ، اومانیسم و پوزیتویسم با تمام توان به جنگ ادیان الاهی آمدند و کار را به جایی رساندند که در کنار انکار همه مظاهر متافیزیک ، دین را افیون ملت ها دانستند و نزدیک به دو سده ، بر طبل کفر نواخته و پرچم الحاد را بر بام برخی از کشورها بویژه در بلوک شرق برافراشتند . 
اما در سایه لطف بیکران الاهی ، عموم تفکرات الحادی از رونق افتاده و شماری از آنها به تاریخ سپرده شده اند و جهان با پشت سر گذاردن پیامدهای تلخ معنوی عصر مدرنیته ، دوران پست مدرنیته را تجربه می کند که از شاخصه های اصلی آن بازگشت به خدا باوری ، معنویت و اخلاق است .
اقبال روز افزون مردم به مراکز عبادت و پرستش اعم از مسجد، کلیسا، کنیسه و معبد و موج خدا گروی و آخرت باوری در میان جهانیان از جمله نشانه های مدعا است و در کنار آن ظهور معنویت های نوگرا که البته با آفاتی روبرو هستند ، همه نشانه های از این امر اند .
باری ، انسان امروز تشنه حقیقت و معنویت است ، با این حال نمی داند که کشتی ایمان و باور خود را در ساحل کدام دین و آیین پهلو زند .
از این رو ، معرفی اسلام به عنوان کامل ترین دین در میان یازده دین زنده کنونی دنیا و معرفی دو منبع بنیادین آن یعنی قرآن و سنت و نیز معرفی نهج البلاغه به عنوان آبشخوری نغز که بخشی از آموزه های سنت در آن انعکاس یافته ، به جهانیان از ضرورت های اجتناب ناپذیر است که مسؤلیت سنگین آن بر دوش فرهیختگان حوزه و دانشگاه سنگینی می کند .      18/2/1389