ازدواج موقت و “اخلاق جنسی در اسلام”

وی با اشاره به این که اگر اقدامات قانونی نظیر اخذ آزمایش خون، ثبت شناسنامه ها و سند ازدواج در ازدواج دائم نبود، این نوع ازدواج نیز آرامشی را در پی نداشت، یادآور شد: در صورتی که ازدواج دائم نیز این مشخصه ها را دارا نبود و به صورت پنهانی انجام می‌شد، مشکلات زیادی به بار می‌آورد.
عضو هیات رییسه انجمن قرآن‌پژوهان حوزه علمیه قم با تاکید بر این که ازدواج موقت نیز مانند ازدواج دائم باید از قوانین مدونی برخوردار باشد، اظهار داشت: تمامی نگرانی‌ها درباره ازدواج موقت در پنهانی بودن آن است که تداعی گر نوعی خیانت محسوب می‌شود. ازدواج موقت نیز همانند دائم باید رسمی باشد و در شناسنامه ثبت شود.
دکتر نصیری با توجه به این که ازدواج موقت از یک سال تا 99 سال است، اشاره کرد: برای این نوع ازدواج باید زمان‌بندی در نظر گرفته شود. برای نمونه، حداقل 10 سال الزام ایجاد شود تا با آفات موجود در این زمینه برخورد و محدودیت‌هایی ایجاد شود.
مدیر گروه قرآن و متون اسلامی دانشگاه معارف اسلامی با تاکید بر این که یکی از نگرانی‌ها از ازدواج موقت، فرزندان ثمره این ازدواج‌هاست، بیان داشت: با ایجاد شناسنامه، این معضلات نیز حل  و نگرانی‌ها کمتر می‌شوند. همچنین باید سهمی از مال افراد مشخص شود و به قانونگذار اجازه تعیین و اجرای تکلیف در این باره داده شود.
وی با بیان این که این مسایل باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شوند، یادآور شد: ازدواج موقت باید شفاف و آشکار باشد تا نگرانی‌ها را کمتر کند. این نوشتار همچنین به فراز و نشیب‌ها در حوزه اخلاق جنسی، برخورد دولتمردها، سخت‌گیری‌های دوره‌های مختلف در انقلاب اسلامی توجه کرده است.
کتاب «اخلاق جنسی در اسلام» به زودی از سوی انتشارات وحی و خرد منتشر می‌شود.  ۱۳۸۹/۰۱/۰۷  منبع : رجا نیوز